Elin
    Hej! Jobbar just nu på ett serviceboende inom LSS men skulle i framtiden vilja plugga vidare. Vet att man inte behöver högskoleutbildning för LSS men vill plugga vidare i framtiden. Därför undrar jag om personalvetarprogrammet med antingen inriktning psykologi eller sociologi skulle vara fördelaktigt om jag vill jobba vidare inom LSS och vilka andra jobb är bra att arbeta inom när man fått den examen?
    • Anna : Vad är din arbetstitel på et serviceboende inom LSS nu? Det kan finnas många olika jobb "inom LSS", vilka av dem känner du till? Exakt vad vill du jobba med?
    • : Är i nuläget omsorgsassistent och skulle kunna tänka mig att arbets vidare inom det ett tag men vill ändå studera på högskola
    • Anna : Kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/lss-handlaggare - utbildningar från socionomprogrammet, beteendevet.programmet och även sjuksköterska kan passa för att jobba som LSS-handläggare.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Elin,

    om du kan hitta en person som idag arbetar med det som du i framtiden vill arbeta med och fråga den personen vad hen har för utibldning, kan du på så sätt få fram vilken utbildning du skulle kunna gå.

    Personalvetare >> arbetar vanligtvis med personal frågor på olika företag/organisationer och Myndigheter.

    Prata med din chef, säg att du trivs med jobbet men ändå vill studera; du kan kanske få fortbildning av din arbetsgivare, eller i alla fall någon sort hjälp - t.ex om du söker utbildning på distans eller på deltid och kan fortsätta jobba och läsa samtidigt, kanske du kan få anpassad schemat för att underlätta dina studier.
    Om du kommer in på en heltidsutbildning, kan du ta tjänstledigt för studier (i stället för att säga upp dig) - och då kan du jobba vid sidan av studier och under loven, på din nuvarande arbetsplats.

    Om du vill "växa" och få arbetsuppgifter med mer ansvar för din nuvarande arbetsplats, är det bra att titta på vilka tjänster med mer ansvar som finns på din nuvarande arbetsplats. Det kan din chef hjälpa dig att få fram.

    ***

    Ett annat sätt är att söka personalvetarprogrammet eller en annan utbildning - t.ex socionomprogrammet eller sjuksköterskeprogrammet, ta tjänstledigt för studier och se sen "vart det bär" - om du sedan vill återvända till din nuvarande arbetsplats efter avslutade studier eller inte.

    • : Det var inte främst vilken utbildning som är bäst för just omsorgsassistent, då skulle jag välja att bli typ behandlingspedagog eller något liknande. Det jag är ute efter är en linje som passar till det jag tror jag vill jobba med men som är såpass bred att jag inte är fast vid behandling av människor utan om jag skulle vilja bli mer med organisationen i det stora hela någon gång, könns det möjligt om man får personalvetare?
    • Anna : Personalvetare - https://www.framtid.se/yrke/personalvetare - är ett "brett yrke"; finns många olika personalvetarprogram; inom programmen kan finnas valbara kurser; efter programmet kan du söka påbyggnadsutbildningar. Vid sidan av programmet kan du också läsa kurser för att bredda och/eller fördjupa dina kunskaper. Det är rätt så mycket att välja på... och utbildningarnas innehåll och situationen på arbetsmarknaden förändras konstant. Det är därför omöjligt att säga exakt med vad och var du skulle kunna jobba. Man kan också bedriva självstudier eller genom korta kurser (några dagarskurser som en arbetsgivare kan erbjuda) - "vinkla" sin kompetens åt ngt. håll. Möjligheter är oändliga. Kanske kan du börja läsa på högskolenivå - någon fristående kurs? och se sen hur det känns och vad du vill göra sen...?