Hanna
    Jag funderar på Schillerska, Hvitfeldtska och Sigrid R och jag undrar vilken skola ni tror passar bäst för någon som önskar att studera vidare till läkare. Schillerska verkar har lägre utgångsbetyg och har läst att lärarna inte håller bra koll på eleverna. Men är rädd att om jag börjar på ett högpresterande så kommer jag bli utstött i klassen pga jag inte har samma intellektuella kompetens

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hanna,

    det är mycket svårt /omöjligt/ att rekommendera någon gymnasieskola och lova att du kommer att trivas och att det blir jättebra.
    På tal om "lärare som inte har koll på eleverna" så ligger det till så här: lärare är också människor och kan bli sjuka, föräldralediga, flytta eller gå i förtidspension. De lärare som finns på gymnasieskolorna idag kanske inte finns på samma skola när du ska börja läsa där och de lärare som du har i början av termin 1 är kanske inte är samma lärare som du kommer att ha under termin 2 eller nästa år, åk2... för att det är lärarbrist och behöriga lärare byter jobb från en skola till en annan - för att få bättre villkor, inkl. högre lön. Det finns exempel på att lärare byter skola varje termin för varje ny skola/anställning får lönehöjning på upp till 2 tusen kr. Detta pga det är lärarbrist och rektorerna känner sig tvungna att locka lärare med högre löner och bättre arbetsvillkor.

    Det går därför inte att veta vilka lärare du kommer att ha - oavsett vilken skola du söker till. Även de bästa lärare kan bli sjuka (långtidssjukskrivna) eller föräldralediga. Det är tyvärr den bistra verkligheten. Man, som elev, ska vara rädd om sina lärare, behandla dem med respekt och förståelse på det viktiga och svåra jobbet som de gör.

    Men tillbaka till din fråga om gymnasieval. Du behöver läsa på NA, inriktning Naturvetenskap. Det är samma obligatoriska kurser som man läser på alla skolor, om det är samma program och inriktning. Valbara kurser kan det vara olika vilka som erbjuds - mycket beroende på vilka lärare som finns på skolan (i vilka ämnen de befintliga lärare är behöriga till att undervisa).

    Är det i Göteborg du söker till gymnasiet? Det finns idag 22 gymnasieskolor i Gbg som erbjuder NA, naturvetenskap. Se alla de olika skolornas presentationer på www.gymnasieguiden.se/gymn

    Du skriver också om att du är "... rädd att om jag börjar på ett högpresterande så kommer jag bli utstött i klassen pga jag inte har samma intellektuella kompetens" - och det går ju tyvärr inte veta vilka elever som kommer att gå i samma klass som du kommer att gå i.
    Man kan givetvis titta på föregående års statistik, men det kan bli annorlunda framöver. Och man behöver inte bli utstött bara för att några andra elever har högre betyg. Dessutom, behöver du ha höga betyg själv om du ska kunna komma in på läkarprogrammet - så det är bra att koncentrera sig på studier och betygen, alldeles oavsett vad de andra eleverna gör, vilka betyg de har ... Du behöver göra ditt bästa i varje kurs du läser. Vad de andra eleverna göra "av sina studier", vilka betyg de får - kan inte du ansvara för. Se till att du gör ditt bästa. Då har du gjort allt du kan göra och jag önskar dig Lycka till!
    Ha det bäst!

    Peter syv