Agnes

    Jag har gått IB och under andra året bestämde jag mig för att hoppa av franska 4 (och French B) som jag hade som ett av mina IB ämnen och börja med Chemistry Higher Level istället. På mitt svenska gymnasiebetyg står det nu ett F på franska 4 eftersom jag hoppade av. Jag har kanske planer på att börja plugga till veterinär i Sverige nästa år, kommer det F:et att påverka mig då? Jag tänker att det är IB betygen som är det viktiga och där har allt gått bra. Men om det skulle påverka mig negativt kanske jag inte kan komma in på veterinär när jag har ett F i en svensk kurs. Jag funderar därför på att göra en prövning av franska 4 istället så att jag har klarat det, men jag vet inte om det är värt eller inte.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Agnes;

    jag har nu pratat med betygsexperten och fick följande svar: om du redan nu har maximalt antal meritpoäng som är 2,5 - då spelar det ingen roll om du har betyget i franska 4 eller inte eller vilket betyg du har i den kursen... men om du idag ännu inte har max i merit, som är 2,5 - så kan du få fler meritpoäng och för det kan du behöva godkänt betyg i moderna språk 4.
    Om du redan har gjort ansökan på antagning.se - ring till dem och be de att se hur många meritpoäng du har idag; tel.nr 0771-550720 och tel.tid på vardagar kl.9-16.
    Om du inte har sökt - kan du ta dina betyg till SYV på komvux i den kommunen du är folkbokförd och få svar på hur många meritpoäng du har idag. Det är lättare att få högre betyg om man läser kursen, jämfört med att man gör prövningen.

    Hänvisning - läs gärna info på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/Meritpoang

    Vänligen
    Julia syv