Shahed

    hej Jag är en elev på vård och omsorg som ska börja läsa tredje året med inriktningen akutsjukvård. Om jag nu läser denna inriktningen och inte barnsjukvård exempelvis kommer jag aldrig kunna jobba med barn på sjukhus till exempel? Eller om jag väljer inriktningen barnsjukvård kommer jag inte kunna jobba på vårdcentralen då jag har barn som inriktningen? Eftersom när jag får examen så står det på den vilken inriktning jag har....

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    det finns inte några nationella inriktningar på VO, vård- & omsorgsprogrammet; men det finns möjlighet till Specialisering. Olika gymnasieskolor erbjuder olika valbara kurser på VO. Vilka valbara kurser man läser kan i vissa fall ha viss betydelse för framtida möjligheter, men det är inte hela avgörande.
    Arbetsgivare kan anställa en undersöterska - egentligen - med "vilken tidigare utbildning som helst", även någon som ej gick på VO eller någon som ej har gymnasial utbildning, över huvudet taget. Detta pga yrket Undersköterska är ännu inte ett legitimations-yrke.

    Om man söker läsa på en yrkeshögskola, kan olika yh-utbildningar kräva lite olika förkunskaper. En Undersköterska kan på en yrkeshögskola utbilda sig till Specialist-undersköterska; eller till Tandsköterska, Steriltekniker     eller till Apotekstekniker. De olika yrkeshögskoleutbildningar kan, som sagt, ställa som behörighetskravet att man har godkända betyg i vissa speciella kurser som ingår i VO-programmet, men det kan i så fall finnas möjlighet att läsa dem som "förberedande innan yh"-kurs/utbildning eller på komvux; eller så kan man ibland komma in på yrkeshögskola även som obehörig.
    Arbetsgivare kan också "se mellan fingrarna" på exakt vilka kurser man har läst inom VO-programmet, och anställa ändå och ge i så fall utbildning på arbetsplatsen eller så kan man vid sidan av sin anställning försöka läsa kurser som "fattas" på kvällstid, på flex eller på distans.

    Mitt råd är därför att du väljer den "inriktningen" som egentligen är profil eller "kurspaket" som du känner mer för; eller fråga på din skola om det skulle vara möjligt att läsa båda profiler samtidigt (detta kan vara möjligt ibland; om rektor fattar beslut om att du får läsa ett Utökat program).

    Vänligen
    L.

    Liselotte