Pichalak

    Jag går nu på gymnasiet och fick betyg A på moderna språk 1. Tyvärr att jag fick ingen möjlighet att läsa moderna språk 2 och 3. Jag vet att kursen moderna språk 1 räknas inte med när man söker till universitet men påverkar den jämförelsetal eller inte? Kommer summa poängen bli 2300 eller fortfarande 2400? Tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du läser på gymnasiet mot examensbevis då måste du få 2500poäng (av dem 100p. Gymnasiearbete) och alla de övriga 2400p. bidrar till ditt jämförelsetal.
    Sedan oM DU ÄVEN HAR MERITPOÄNG, då plussas meritpoängen till jämförelsetalet: men om du inte har några meritpoäng /extrapoäng - då är ditt Jmt = meritvärdet. Läs om det på gymnasieguiden.se/informeras/merit
    Det är endast om du läste på mer än heltid och Moderna språk 1 blev i ditt exam.bevis markerad med "U" - då skulle inte det betyget räknas in i ditt jämförelsetal.