Nicole

    Hej! Har man större chans att komma in på en universitetsutbildning om man är första hands sökande? Har förstahandssökare (till skillnad från andrahandssökare) förtur att komma in på en utbildning för att de är förstahandssökare? Eller hur går antagningsprocessen till egentligen? Är det enbart utifrån meritpoäng, och att det inte spelar någon roll vart på ansökningslistan man satt utbildningen?

    • Anna : Handlar din fråga om ansökan till gymnasiet, till yrkeshögskola, till folkhögskola eller till högskola-universitet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    du skriver tyvärr inte till vilka utbildningar (inom vilken skolform) som din fråga gäller.
    Om jag gör en gissning att din fråga gäller ansökan till högskoleutbildningar, då svarar jag att du bör sätta som första alternativ (högst upp) den utbildning som du helst vill komma in på och lägst ner (som sista alternativ) den utbildning som du "i värsta fall" kan tänka dig läsa, om du inte kommer in på de, av dig, högre prioriterade alternativen. Det är nästan alltid den bästa strategin.
    Undantag: om AU-urval finns (vilket är sällan förekommande = ett undantag) och du vill prövas i AU-urvalet, så kan ett av villkor vara att du måste söka just den utbildningen i första hand och i annat fall så sorteras du bort från AU-urvalet. Om vad AU-urval är för något kan du läsa på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    I alla andra fall händer, vid ansökan till svenska högskoleutbildningar, följande:
    i betygsgrupper prövas man med sitt meritvärde; i HP-urvalet - med resultatet av högskoleprovet. I båda fallen är det en "siffra" som man konkurrerar med.
    Du prövas först till ditt högsta prioriterat alternativ. Om du är behörig men meriter räcker inte - får du svar RESERV och reservnummer; sedan prövas du till ditt andra alternativ - och vi säger att det blir samma sak, att du ställs i RESERV även här; sedan prövas du till ditt tredje alternativ - och vi säger att du kommer in, får besked ANTAGEN. Om du blir antagen till en heltidsutbildning (= 30 högskolepoäng per termin), kan du bli antagen till ännu 15 hp för samma termin - så i fall du söker till deltidsalternativen, kan du bli antagen till flera utbildningar samtidigt, t.ex till en heltids- och en halvtidsutbildning, eller till 3 st. halvtidsutbildningar. Om alla dina alternativ är heltidsutbildningar, kan du bli antagen till endast en utbildning. De alternativen som du i din ansökan prioriterade lägre än där du är antagen, tas bort (försvinner).