Alma
    Hej! Jag har länge funderat på att studera till språklärare för gymnasiet. Men jag vet inte om jag vill studera vidare till det direkt efter studenten. Jag har därför funderat om jag skulle gå någon språkkurs eller liknande utomlands. Men förstår inte hur eller om det skulle påverka min ansökan till universiteten här i Sverige.

    Jag undrar också om det går att studera en längre tid utomlands under utbildningen? Förstått att det inte går att göra hela utbildningen utomlands. Men skulle vilja göra så mycket av utbildningen som möjligt utomlands.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alma,
    för att bli Behörig lärare i Sverige måste man få ut legitimation för de rätta undervisningsämnena och på rätt nivå; om yrket Språklärare var god läs på Framtid.se/yrke/språklärare Nu är det lärarbrist i Sverige och det går att få jobb även om man inte är utbildad lärare (man jobbar då som Obehörig lärare), men det är ju jättebra om du vill bli en "riktig" alltså behörig/legitimerad språklärare.

    För att kunna få ut legitimation som lärare, måste man i grunden ha Lärarexamen. Man studerar på en lärarhögskola; gymnasielärare brukar i Sverige vara behöriga att undervisa i 2 ämnen: det kan vara 2 olika språk eller ett språk och ett annat ämne, som inte är ett språk.
    Det är bekvämare och säkrare att försöka komma in på ett Ämneslärarprogram, men det går också att gå via KPU, kompletterande pedagogisk utbildning: då läser man först tillräckligt antal högskolepoäng inom de rätta ämnena och försöker sedan hitta om det finns KPU att söka till.
    Ang. läsa delar av lärarutbildningen utomlands, måste du kontakta studievägledare på just det lärosäte där du vill i Sverige läsa till lärare; detta pga varje lärosäte får själv bestämma om de godkänner studier utomlands och kan inkludera dem i din examen.

    Liselotte