Ali

    Hej! jag läser naturvetenskapsprogrammet och vill läsa ma 5 som en utökad kurs. En utökad kurs som jag vet inte påverkar inte jämförelsetal eftersom det överstiger 2500p. är det sant? Min taktik är att byta den mot modersmål arabiska 3 så att jag får A i arabiska (individuella val) och få merit i ma 5 som ej påverkar jämföresletalet. Går det så?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,

    det går inte att göra så som du vill. Om du ska ha meritpoäng för matte 5, kommer samtidigt betyg i den kursen också räknas in i ditt jämförelsetal.

    U-kurs betyg räknas in i jämförelsetal i 2 fall: om kursen krävs för särskild behörighet eller om kursen ger meritpoäng.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Tack för svar! Alltså jag läser 200-300 poäng extra. är det bara ämnen inom 2500 ramen som ingår i mitt jämförelsetal eller även de som utöver räknas också?
    • Anna : De kurser som i Examensbeviset är markerade med "U" som betyder "utökad kurs" räknas in i Jämförelsetal i 2 fall; om en kurs markerad med "U" krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. I alla andra fall räknas inte U-kurser in i jämförelsetal.