Julius

    Hej! Jag går i 2:an Ekonomi inriktning redovisning och kalkylering. Jag har läst Idrott och hälsa spec. 1 och läser nu Idrott och hälsa spec. 2. Dessa kurser ligger under mitt individuella val då jag har intresse för detta. Specialiseringen tar upp alla 200 P från IV. Jag läser även Tyska 3 och 4. Har nu läst för mycket poäng och tänker läsa utökat på Eng 7 för full merit. Kommer mina betyg i Specialisering som jag satt pga intresse påverka betyget om Eng 7 och Tyska 4 kan ligga som Individuellt val istället för Idrott spec. 1 och 2?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Julius,

    de kurser som i ditt examensbevis kommer att vara markerade med "U" /utökad kurs/ räknas in i ditt jämförelsetal (snittbetyg) endast i 2 fall:

    - om just den kursen krävs för Särskild behörighet till den högskoleutbildning som du söker;

    eller

    - om kursen ger Meritpoäng >>.

    I alla andra fall räknas inte betyg i U-kurser in i jämförelsetal /och på så sätt ej påverkar möjlighet att komma in på en högskoleutbildning, över huvudet taget/.

    Exakt hur ditt examensbevis kommer att se ut, och vilka kurser som blir U-markerade, är inte endast upp till dig. Det är ytterst rektor som bestämmer.