Alexander

    Jag kan av många olika anledningar fått ett streck i Idrott i Pre-DP (1an). Jag går IB, och kommer därför få IB-examen. Påverkar avsaknaden av betyg i idrott mina chanser att söka till universitet? Även med IB-diplom?

    • Anna : Du har taggat din fråga med "F eller "streck", vad fick du? F eller "streck"? Om du kan påverka det betyget, är det så klart bättre att försöka höja det. Om du inte kan påverka det betyget, då kan du inte. Då får det bli som det blir - tänker jag; finns inget att göra i så fall.
    • : Jag måste ha råkat tagga fel isf. Det jag undrar mest är väl om avsaknaden av betyg = avsaknad av 100 poäng(?) påverkar mig, även om jag går IB?
    • Anna : Om du kan "fixa" det, så är det bra om du gör det, tänker jag... till lägst godkänt nivå. Det är bra att veta så mycket som möjligt om din situation, dvs exakt hur "illa" det är - för att jag kommer att behöva söka experthjälp. Kan tyvärr inte så här på "raka arm" svara, är tyvärr inte själv expert på IB-programmet. och kollegan som är det är på semester. Jag ska försöka få svar på din fråga men tänker att det, under alla förutsättningar är bäst att försöka, om det går, få lägst Godkänt betyg i alla kurser.
    • SYV-besökare : Hej, Idrottsbetyget har ingen betydelse i det här fallet. Det viktiga är att eleven får ett Diplom från det tvååriga IB-programmet. Diplomet ger grundläggande behörighet för studier på högskola.
    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander!

    Vilket år kommer du få IB-examen: är det till sommaren 2018 eller till sommaren 2019? Reglerna kan ändras.

    Det som gäller idag, behöver inte gälla om 2 år...

    Det är därför alltid bättre att försöka få så höga betyg man kan i alla kurser man läser.

    Har du pratat med SYV på din skola? Vad fick du veta av din SYV?

    Det som gäller Idag för den som har IB-examen och söker till högskola/universitet i Sverige, står på www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate

    Jag undrar om du vill söka till högskola i Sverige eller utomlands?

    Hej igen, en kollega till mig som är mer insatt i IB-programmet säger så här:

    "Betygen från första året /Pre-IB året/ påverkar inte elevens möjligheter att komma in på högskoleutbildningar. Betyg från första året räknas bara med om de krävs för särskild behörighet eller ger meritpoäng.

    Idrott och hälsa ger inte meritpoäng>. Det finns utbildningar som för Särskild Behörighet kräver just den kursen, men de är inte många, ex. Fysioterapeutprogrammet eller om man vill läsa för att bli Idrottslärare>."

    • : Sommaren 2018. Jag kan inte direkt påverka idrottsbetyget längre. Jag har inte kunnat haft kontakt med SYV på skolan eftersom det har vart massa krångel, men vi har precis fått en ny. Jag kan prata med henne i höst.
    • Anna : Det du konkurrerar med om plats på högskola är IB-diplom. Frågan är HUR DIPLOMET KOMMER ATT SE UT för dig? Om du ändå inte kan göra någonting åt Idrotts-betyget, då kan du inte göra ngt. åt det... koncentrera dig i så fall på de aktuella studierna. "It is no use crying over spilld milk"... tänker jag.
    • Anna : Jag har nu utökat mitt tidigare svar till dig, men prata ändå med SYV på din egen skola. Reglerna kan också ändras... Det svar du fick nu är vad som gäller nu, idag, typ... :)
    Ludmila SYV på FrågaSYV

    hejsan,

    jag fick nu svar från en SYV-kollega, som jobbar på IB-programmet som lyder:
    Eftersom man ansöker till Universitet på sina IB Diploma-betyg, så tror jag inte att ett streck i Idrott i Pre-IB kommer att ha någon som helst inverkan eftersom det inte är ett betyg man
    använder när man söker till Universitet/högskola.

    Hej igen,

    jag fick idag svar från ännu en kollega, en SYV som jobbar på IB-gymnasiet. Läs hennes svar nedan:

    "En elev behover inte ha betyg i idrott om hen har last IB-Programmet och fatt ett godkant diplom. Elever gör nagonting annat som heter CAS vilket gör att de gör fysikt aktivitet under två år.

    Hoppas att det hjalper!

    Halsningar".

    SYV-besökare SYV

    Hej!

    På frågan om ett streck i IDH från PREIB har någon betydelse för vidare studier är svaret att det inte har någon som helst betydelse om inte eleven vill bli idrottslärare.

    Vänliga hälsningar
     SYV :)