John
    Har funderat lite, och känner att jag kanske inte hör hemma på den linjet/programmet jag går. Har hört att det går att börja om från åk 1, man går alltså igenom samma process som man gjorde i åk 9 på grundskolan, och söker till ett nytt gymnasium / program. Jag vet inte exakt hur det går till, får nog snacka med min SYV.

    Påverkas man negativt av detta på papper? Får man någon slags anmärkning på grund av detta, eller har man samma chanser i framtiden som annars. Jag har inga problem med att vara lite äldre än andra, eller något sådant. Jag bara undrar om man ges samma möjligheter som de andra.
    • Anna : Tänk på att du konkurrerar med dina "gamla" betyg dvs med betyg från Grundskolan - om du söker till åk1 på nytt. Det finns inga garantier på att du kommer in på den utbildning som du söker till åk1 till nästa höst. Därför råder vi dig att söka FLERA OLIKA ALTERNATIV + att du fortsätter läsa på din nuvarande utbildning och i fall du kommer in på en NY UTBILDNING, avbryter dina studier då... och inte nu.
    • : Det var absolut så jag tänkt. Jag har ganska höga betyg jämfört med de flesta, så jag kommer nog in på de flesta alternativen (jag antar att faktumet att jag söker om till åk 1 inte påverkar mina chanser, är det så?), men flera alternativ ska jag söka till. Jag ska absolut fortsätta under våren, och göra så bra ifrån mig som möjligt, inte bara för att säkra betygen utifallatt, men även för att utveckla mig själv.
    • Anna : Bra tänkt! Om du berättar vilken utbildning du går nu & till vilken du vill söka till hösten, kanske kan vi ge dig ett bättre svar och några nya tips. Det spelar i vissa fall ganska stor roll ... det kanske skulle gå för dig att byta program, utan att "förlora" ett år, men det beror väldigt mycket från vad och till vad du vill byta.
    • : Såg din kommentar nedan, det jag skriver nu svara på den med lite grand. Skillnadena mellan programmet jag går nu och vill byta till skiljer sig rätt mycket. Jag går just nu estetisk linje, och det är något jag visserligen tycker är kul, men jag vill byta till tekniskt linje, för där finns ämnen som jag också är intresserad i, och som jag verkligen känner att jag under skoltid kan utvecklas i. Jag är säker på att jag har det som krävs, frågan jag egentligen ställer mig är varför jag valde estet till att börja med. Jag har funnit ett nytt intresse i Informations- och medieteknik helt enkelt, och det vill jag ängna min gymnasietid åt. Kurserna skiljer sig ju en del, så jag får nog förlora ett år, men det gör mig faktiskt ingenting alls. Jag har träffat några fantastiska personer under detta första år i estetisk linje, och denna tid har även fått mig att inse vad jag egentligen vill göra. Nu återstår det väl att luska ut om jag ska söka om till skolan jag går i just nu eller en ny :)
    • Mikael : Jag råder dig söka flera olika alternativ - men du måste givetvis bestämma, till vilken skola du vill söka i första hand. Lycka till med ditt val och med dina studier!
    • : Självklart söker jag fler alternativ. Någonting lite under förstahandsvalet är ju alltid bättre än ingenting (eftersom jag nu bestämt att teknik är det jag vill gå). Jag har redan en del i tanken, och jag har kollat runt en del hur deras programfördjupningar och så fungerar. Har bokat ett möte med min nuvarande skolas SYV för att prata lite om det, ska se om hon kan hjälpa till lite grand med hela processen :) Tack till er alla, ni har varit till stor hjälp i mitt val att byta linje och plugga det jag är lite mer intresserad i att göra i skolan. Tack!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! Vi önskar dig LYCKA TILL! Hör av dig längre fram och berätta hur det går. Vi håller tummarna! :)
    • : Tack. Ska absolut höra av mig om det går bra :) En snabb fråga till bara (den kanske redan besvarats, bara jag som missförstått eller något). Kan man se att jag har gått åk 1 en gång i antagningssystemet? Är bara rädd att vissa isåfall skulle värdesätta elever från åk9 på ett högre sätt liksom. Eller har jag samma chanser som jag skulle ha om jag gick i nian nu? Det var allt, tack igen för alla svar, hoppas på det bästa :D
    • Milla : Du har samma chanser som en elev som går åk9 idag. Man konkurrerar med en "siffra", betygspoäng. Skolorna får en lista (namn) på vem som kom in på sina betygspoäng.
    • : Tack för svar Milla! Okej, då är den stora oron försvunnen, haha. Har nog ganska höga chanser att komma in dit jag söker (hade 317,5 i meritpoäng i nian), visserligen finns det alltid en risk, men den är inte lika stor som den var i min tanke :) Okej, då var jag nog helt färdig med frågorna här, tack igen. Hur bra sida som helst!
    • Ludmila : VISST ÄR DET ÄR BRA SIDA!?! JAG TYCKER SOM JOHN!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej John!
    Du påverkas INTE negativt av att gå om åk1.
    Tvärtom - du har större chans att få djupare kunskaper och högre betyg.

    Ansökan till gymnasiet går till på lite olika sätt i olika län. Du minns ju hur det var förra året.
    Du fick kanske lösenord till antagningssidan hemskickat med post? eller så fick du inloggningsuppgifterna av SYV på din grundskola?
    Skillnaden nu är att du ej automatiskt får inloggningsuppgifterna - utan du behöver BE OM DEM.
    SYV kan också lägga in ditt val i antagningssystemet direkt.

    Du kan också kontakta Antagningskansliet direkt - och be dem att skicka inloggningsuppgifterna till dig eller att de lägger in dina val i systemet direkt. Rätt antagningskansli kan du hitta här http://antagningskanslier.se
    Välj län/kommun och du ser då länk till antagningssidan och tel.nr och epost till ditt Antagningskansli.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Hör av dig om du har fler frågor.
    ANNA
    • : Tack så hemskt mycket för svar!
    • : Kan jag bara få fråga: I hur god tid bör jag vara ute med allt det här? Om jag nu bestämt mig för att börja om åk 1, borde jag tala med min SYV nu med detsamma. De som går i åk9 söker ju in till sina gymnasium nu i vår, kommer jag då göra detsamma? Jag undrar även om betygen jag får just nu under åk1 kommer betyda någonting när jag går om ettan. Eller kommer det jag gör just nu försvinna? Jag är helt okej med vilketsom. Jag känner att jag gör ganska bra ifrån mig just nu, men om mina betyg nu inte betyder så mycket kommer jag ju isåfall få en chans att göra ännu bättre ifrån mig nästa gång i de kurser som är gemensamma mellan programmen.
    • Mikael : Om man har flera betyg i samma kurs, är det det Högre betyget som gäller och tas med i Examensbeviset. Jag råder dig fortsätta läsa på och göra bra ifrån dig och få så höga betyg som möjligt i alla kurser. Ang. hur och när du söker till nästa år: du kan söka under Valperioden eller under Omvalsperioden, det spelar ingen roll - bara din ansökan finns med när valmöjligheten stänger "för gott". Du kan prata med Antagningskansliet direkt och be dem om inloggning eller att de själv lägger in ditt val till gymnasiet i systemet direkt.
    • : Okej, tack. Extremt hjälpsamt. Så, om jag söker till ett nytt alternativ, kommer in, men fortsätter under våren, behålls då de betyg jag fått under hösten / våren (det är det jag uppfattat efter din kommentar). Jag skulle också vilja veta vad "stänger för gott" menar. Det låter lite oroligt, vill bara få det bekräftat, haha. Och jag ska absolut fortsätta göra så bra ifrån mig jag kan nu under hösten och våren, även om jag vill byta.
    • Anna : Antagningsperioder finns det flera stycken: valperiod, sedan OMVALSPERIOD och sedan stänger Antagningskansliet antagningssida för att just göra ANTAGNING. Det är olika sista valmöjlighetsdagen i olika län. Om du redan nu vet vad du vill söka till nästa höst, finns det ingen anledning att vänta till sista dagen i omvalsperioden (det är då det stängs "för gott" :) utan du kan göra dina val så fort som möjligt. Betygen som du får - gäller framöver. Du kanske kan få "slippa" läsa om kurserna i vilka du redan har godkända betyg. Du kan läsa nya kurser (om skola har möjlighet att erbjuda dem och om de går in i ditt schema utan krockar). Skulle du få läsa om någon kurs och får högre betyg, då gäller det högre betyget.
    Läs alla kommentarer