Emma
    Hej hej!

    Jag har sökt en fristående högskolekurs inom grafisk design på 7,5 hp till våren, mest för att prova på det "på skoj" (men också lära mig mer inom det, såklart). Jag vill sedan börja studera ett program till hösten 2017, troligtvis civilingenjör i maskinteknik.

    Jag undrar därför om jag läser kursen på 7,5 hp, om den påverkar min antagning till ingenjörsprogrammet? Påverkas min urvalsgrupp på något vis? Jag vill nämligen inte riskera att inte komma in på maskinteknik, pga att jag läst en liten kurs :)

    Har googlat förgäves och inte hittat något svar, hoppas ni kan hjälpa mig!

    Tack på förhand,
    Emma
    • : Hej Emma! Är ingen SYV, men ska försöka svara på din fråga. Så vänta tills du får svar från SYV. Men tidigare universitets-studier kommer inte på något sätt "påverka" din chans att bli antagen till något annat program, utan du kommer ha "samma" förutsättningar som innan du studerade, så att säga. MVH,
    • Anna : Tack Brendan för din kommentar! Det är alldeles rätt och riktigt, tidigare studier på högskolenivå påverkar inte dina möjligheter att komma in på Civilingenjör i maskinteknik. Tvärtom - i fall de skulle öppna möjlighet för Alternativt urval, skulle det vara en fördel... Skriver nu svar till dig.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Brendan gav dig rätt svar (se kommentarer till din fråga).

    I det fallet som du beskriver påverkar inte dina studier på en högskolekurs - dina möjligheter att komma in på ett program.

    Tvärtom - om möjlighet öppnas för AU, Alternativt urval - det finns bara ibland... du kan fråga på det lärosätet dit du söker om de ska ta in i AU-urvalsgruppen (det bestämmer varje högskola/universitet själva inför varje antagning) - och i så fall om du söker i AU, så är tidigare studier på högskolenivå med godkänt resultat ett PLUS.

    Det man också kan tänka på att Studiemedel för studier på Eftergymnasial nivå är max 6 år, 12 terminer. Så om man siktar i framtiden på ett lååååångt program, som t.ex läkarutbildningen som är 5,5 år lång, och om man först "spenderar" Studiemedel på andra studier, så räcker inte Studiemedels-veckorna mot slutet av det långa programmet. Då får man hitta något annat sätt att försörja sig på.

    Bästa hälsningar

    ANNA