Hej Sofia,

    enligt informationen på www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Det-har-behover-du-ha/Komplettera-for-behorighet - så "hamnar du i en annan urvalsgrupp än om du hade varit behörig direkt". Vidare hänvisar Antagning.se till info på den här sidan>>.

    Vilka svenska kurser som man kan läsa för att försöka höja meritvärde av sina utländska betyg - kan man se i den här tabellen>>>. Och både Kemi 2 och Biologi 2 står i tabellen, vilket betyder att betyg i de kurser kan höja meritvärdet av utländska betyg. Det är alltså fördelaktigt att försöka få så högt betyg som möjligt i båda dem kurser och på så sätt höja meritvärdet.
    Men om man t.ex redan har det högsta möjliga meritvärdet (och kan med det inte höja mer) - kan inte jag svara "på raka arm" om det är i så fall "lönt" att försöka få så högt betyg som möjligt. Antagning.se ändrade information på sin hemsida, verkar det som, och jag kan inte längre hitta direkt svar på frågan om kurser för särskild behörighet räknas in i jämförelsetal - vid utländska betyg.
    Jag kan försöka få svar på den frågan från en sakkunnig. Du kan själv också försöka ringa till Universitets- och högskolerådet, tel.tid på vardagar kl.10-14.00 och tel.nr 010-470 03 00 och så slår man "2" sedan vid val av "avdelning" - och då kommer man till bedömning av Utländska betyg. Där borde de kunna svara på frågor som rör utländska gymnasiebetyg - vid ansökan till svenska högskoleutbildningar.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,

    om du idag inte har det högsta jämförelsetal som man kan ha, och samtidigt tror att du kan få höga betyg i Kemi 2 och Biologi 2 - då är det fördelaktigt för dig att få betyg från Komvux. Får du höga betyg, helst A-betyg, höjer de betygen ditt jämförelsetal.

    Men om du idag har högsta möjliga jämförelsetal, då är det kanske dumt att riskera länka det... men komplettera för Särskild behörighet måste du ändå göra; jag skulle i så fall i första hand försöka få plats på folkhögskolekurser. Folkhögskolorna ger Omdöme, inte betyg. Och därför påverkas inte ditt jämförelsetal på dina tidigare gymnasiala betyg pga omdöme från en folkhögskola.

    Ännu ett sätt för dig att bli behörig är genom studier på ett naturvetenskapligt basår eller naturvetenskapligt bastermin. Studier på basåret eller basterminen på högskolenivå påverkar inte heller ditt jämförelsetal på dina tidigare gymnasiala betyg.

    Om du ändå läser på Komvux, försök få så höga betyg du kan. Det kan i vilket fall inte skada. Att ha bättre kunskaper och följdaktligen även höga betyg - är bara bra och kan hjälpa dig i andra sammanhang längre fram... Så tänker jag!

    Lycka till!

    Julia SYV