Carl
    Jag har under den här terminen inte kunnat studera på grund av psykisk ohälsa vilket har gjort att jag inte klarat av CSN:s studiekrav för den här terminen. Därför har jag istället bestämt mig för att läsa in helt nya kurser på komvux för att läsa in studiekravet.

    Min fråga är om mitt ursprungliga gymnasiebetyg (har en gymnasieexamen enl gy11) kommer ändras om jag läser nya kurser på komvux. Har nämligen ett högt snitt från gymnasiet (21,8) och vill inte att detta sänks på grund av att jag läser några kurser på komvux för att kunna få CSN i höst när jag tänkt börja plugga på universitet. Som jag förstått det kommer jag att hamna i urvalsgrupperna BI och BIEX med mitt ursprungliga betygsnitt från gymnasiet (alltså 21,8) och i BII med betygsnittet jag får efter komvux. Stämmer detta eller är jag helt ute och cyklar?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Vad läste du den här terminen, när du inte klarade av CSN'krav ? Läste du på komvux eller på högskola?

    om du läste på högskola, då tror jag att csn vill att du tar högskolepoäng och inte gymnasiala poäng ... Du bör fråga csn vilka poäng (högskolepoäng eller gymnasiala poäng) de menar.

    Exempel med Josefin som bytte från högskola till komvux (gymnasienivå) kan tolkas som att Josefin kommer att fortsätta läsa på komvux och inte återgår till Högskolestudier. Josefin kommer att få studiemedel för sina fortsatta studier på komvux men var står det att om hon återgår till högskola, att hon får studiemedel för högskolestudier ?

    Tanken med exempel med Josefin är att hon valde för högt nivå först, men sedan valde passande för hennes kapacitet nivå och för de studier kommer få studiemedel.

    • : Jag läste på högskola! Men det spelar ingen roll för enligt CSN:S hemsida kan man byta utbildningsform från högskola till komvux för att läsa in betyg (100 gymnasiepoäng blir 7,5 högskolepoäng). Fick inte riktigt svar på min fråga ifall mitt slutbetyg från gymnasiet påverkas av komvuxkurser, skulle uppskatta om jag fick svar på frågan.
    • : Att man får byta utbildningsform står tydligt på den här hemsidan http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/studieresultaten-racker-inte/lasa-in-poang-1.2584
    • Mikael : Goda nyheter: studier på komvux som skulle eventuellt sänka ditt meritvärde - kommer att ignoreras, inte räknas in eller spela roll. Att vi alltid rekommenderar att få ett personligt svar från CSN och helst skriftligt svar, beror på att det finns regler med kan också finnas Undantag och det har hänt att folk läste "i onödan" ... Och kände att de förlorade tid på studier som de inte har någon användning för. Om du har läkarintyg kan CSN också ibland göra undantag och fatta ett positivare beslut än det som reglerna föreskriver. Prata med CSN är mitt råd!
    • Mikael : Jag har nu utökat mitt svar till dig.
    • : Tack så mycket, vad snällt :) då skickar jag in mitt läkarintyg till CSN också!
    Läs alla kommentarer