ell
    Hej jag har länge vetat vad jag vill gå för linje och jag skulle vilja gå stylist och den linjen finns inte här i Eskilstuna där jag bor & jag har väldigt gärna velat gå i Stockholm en väldigt lång tid. För där finns den linjen, men jag undrar hur gör man när man pendlar. för jag har läst flera svar på internet och alla är olika. Jag går nu i en skola som inte är kommunal och jag undrar om man skulle kunna få bidrag till att pendla. Och i så fall hur man ska gå till väga för att lösa detta problemet

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elsa,

    som jag kan se finns det >>Stylist-profil /inriktning Övriga hantverk/ på Hantverksprogrammet - på 3 gymnasieskolor i Västerås, som ligger mycket närmare till Eskilstuna (46 km bort), jämfört med Stockholm, som ligger 112 km bort från Eskilstuna.
    Jag tycker det är mycket rimligare att planera att i så fall läsa i Västerås.
    Till Stockholm blir det rätt så jobbigt (långt) att pendla.

    Ang. bidrag till att pendla - så brukar det lösa sig nästan alltid. Om en gymnasieelev dagligen pendlar, brukar hemkommunen (den kommunen där du är folkbokförd) antingen ge elever åkkort eller bidrag till att köpa ett sådant kort. Det är extremt sällan som kommuner nekar elever att hjälpa till med pengar till "pendel-kortet" (de är i så fall om samma utbildning skulle finnas i din egen stad, men du ändå vill pendla - som kommunen kan säga att de inte vill hjälpa till med att betala).

    Prata med SYV på din grundskola. Hen borde veta vilka avtal som finns mellan Eskilstuna och andra städer vad det gäller erbjuda utbildningar som inte finns i Eskilstuna.
    Jag ska försöka ta reda på mer - och återkommer så fort jag får mer relevant information.

    Bästa hälsningar

    Hörs!

    ANNA

    Hej igen,
    om du under din gymnasietid kommer att vara folkbokförd i Eskilstuna - så finns info om Resebidrag och Inackorderings-hjälp på www.eskilstuna.se/utbildning-och-barnomsorg/grundskola/skolskjuts/inackorderings--och-resebidrag - du får gärna läsa info på sidan (länk ovan) men jag tycker att det inte är realistiskt att planera för att pendla till Stockholm (det är för långt). Testa åka fram-tillbaka i några dagar under sommarlovet; jag tror du kommer att inse att det är för långt. Tänk också på att nu är det sommar och fint väder men på vintern blir det kallt, halt och mörkt - och tåg och buss kan bli krafrigt försenade också... det kan därför ta upp till 2 timmar enkel väg att komma till skolan eller komma hem från skolan. Jag tror inte du kommer att orka det för att det är får långt.

    Vi känner till många exempel på att eleverna tröttnar på att pendla. Första 5-6 veckor går bra men sedan fram till "mitt i hösten" så blir det för jobbigt. Efter jul vill man nog definitivt byta skola och komma in på en skola närmare där man bor... så brukar det vara. Men då kan det visa sig att inga platser finns på en passande utbildning ... Ibland slutar det tyvärr med avhopp och att eleven söker om till åk1 till nästa år på hemorten. Men det "förlorar" eleven ett läsår. Så säger tyvärr vår erfarenhet.
    Tänk på: att om du behöver komma till skolan i Stockholm till kl.8 måste du gå upp strax efter kl.5 - för att garanterat komma i tid till skolan. :(

    SYV-besökare SYV

    Hej,

    St:Eskils i Eskilstuna >> har förvisso inte Slylist-utbildning men de erbjuder

    Valbar Make-up profil /kurser i make up/ på inriktningen Frisör i åk2 och 3. Kika gärna på det...

    Och ha en mycket trevli sommar!

    :)