Beppe
    Hejsan,

    Jag funderar på att gå ett program(yrkes) som verkar väldigt intressant, och som leder till jobb som jag vill arbeta med. Men det är på en annan skola som är ca 10-20 min bort. Det finns samma program på en gymnasieskola i min stad, som jag i princip kan se från mitt hus. Det har samma program, men en annan inriktning, som jag inte är lika sugen på att gå. Så min fråga är. är det värt att pendla 10-20 min varje skoldag eller blir det bara jobbigt, så borde jag välja programmet i min hemstad, eller borde pendlingen inte bli något problem ?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Beppe!

    För att svara på din fråga behöver jag få svar från dig om du verkligen menar att det tar 10-20 minuter att pendla till den där andra skolan? Menar du att det tar 20 minuter enkel väg eller 20 minuter längre tid, jämfört med om du skulle gå på den närmsta skolan?

    En annan fråga som jag har till dig är: vilket program och vilka inriktningar det gäller? det är jättesvårt att svara, annars, på din fråga.

    Sedan är det ju också så att olika personer tycker olika om att pendla: för vissa är det ett stort problem och andra tycker det är helt OK och de sover på bussen/tåget i 1,5 timme på väg till skola/jobb och lika länge på vägen hem - och tycker det är helt i sin ordning, inte alls jobbigt.

    Du bör "provpendla" några gånger, tycker jag - och känna efter.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Det tar 20 minuter från busshållsplatsen till skolan där jag vill gå. Den skolan jag bor vid tar max 5 min. Det är el programmet automation som jag vill gå på(20 min bort) och så finns det el data och kommunikation.
    • : altså el-data och kommunikation är vid skolan som jag i princip bor vid.
    • Julia : Jag har nu skrivit ett nytt svar till dig!
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    se i programplanen för El- och energiprogrammet vilka kurser som ingår i de olika inriktningar. Du kan också fråga om inriktningskurserna läses från åk2 (vilket de ofta gör men inte alltid). Om du får svar på skolorna att inriktningskurser läses från åk1 då blir det lite svårare, för då måste du välja "rätt skola" direkt.

    Om du får svar att inriktningskurserna läses från åk2, kan du i så fall läsa åk1 på den närmsta skolan och försöka byta skola efter åk1 - innan åk2, på sommaren där... finns givetvis ingen garanti på att du ska få byta skola, men det är en möjlighet som jag vill berätta för dig om.

    En annan möjlighet: fråga på din närmsta skola om du kan läsa inriktningskurserna som ingår i inriktning "Automation" som kurser inom Programfördjupningen. På EE måste du ändå läsa minst 700 poäng programfördjupande kurser. Inriktningskurserna utgör endast 400 poäng och alla de får läsas som programfördjupande på El- och energiprogrammet.  Om du inom programördjupningen får läsa alla de kurser som ingår i inriktning Automation, har du på så sätt läst 2 olika inriktningar samtidigt, kan man säga.

    Eftersom jag inte vet vilken skola (skolans namn) det handlar om kan jag inte svara annat än att du själv får kontakta skolan och fråga om detta skulle vara möjligt att "fixa till" på det sättet som jag föreslår (ovan).

    Lycka till!

    Julia Syv