sandra
    Hej, går i 9:an och ska läsa natur nästa år. Skulle jag välja närmaste gymnasieskola skulle jag behöva pendla med buss totalt ca. 2h 20min varje. Dock tänker jag på en skola ännu lite längre bort, ca. 2h 45min totalt. Tänker just välja den här skolan då den erbjuder bild som individuellt val och den verkar mycket trevlig.
    Men, kommer detta bli för jobbigt tro? Antar att detta är mycket individuellt, men skulle gärna höra några synpunkter och om någon har egna erfarenheter av detta?!
    Förmodar att jag kommer vara borta från hemmet nästan 12h varje dag, och får försöka plugga på bussen. Känns även svårt om man skulle flytta till orten. Hur ser det ut med bidrag?
    • Julia : Är den skola som du helst vill gå på en Kommunal eller en Fristående skola? Helst bör du uppge skolans namn, då kan vi se om den har Riksrekrytering eller Riksintag, vilket har stor betydelse för möjlighet att få bidrag.
    • Julia :

      Läs gärna avsnitt STUDIEEKONOMI på gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper

    • Anna : Maila till Sydnärkes utbildningsförbund - [email protected] - så lovade de att hjälpa dig med info.
    • : Hej Sandra. Precis som du säger är det säkert väldigt individuellt om man tycket det är jobbigt att pendla eller inte men tänkte att jag kunde ge dig min bild av situationen. Jag bor också på landsbygden och pendlar ca 3 timmar varje dag sammanlagt. Jag går nu i tvåan och har alltså gått ungefär halva tiden och jag tycker i alla fall att det helt klart är värt det. Skulle också kunnat valt en skola lite närmare mig men hade ändå behövt pendla i minst två timmar så då kände jag att jag lika gärna kunde välja en skola som jag gillade mer :) Det är självklart lite jobbigt att pendla, särskilt för mig då det inte går så många bussar, men jag känner ändå att det är värt det. Hoppas det går bra med ditt gymnasieval :)
    • :

      Hej Selma! Det verkar som att vi är i samma situation när det gäller avstånd till gymnasier och bussar :) Om det är okej att jag frågar, hur blir det med aktiviteter utanför skolan? Finner man tid till att tex. umgås med kompisar eller ha en annan aktivitet, som sport. Anar att jag kommer behöva åka hemifrån ca. 6:30 och komma hem ca. 18. Natur som jag tänker gå känns ju också ganska "pluggig", så då kanske det blir ännu jobbigare att pendla. Tack!!

    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,
    bidrag för gymnasieelever för att flytta till skolorten täcker endast en del av kostnaderna. Familjerna brukar bidra med ca 2.000 kr/månad "ur egen ficka".
    Sedan har vi också erfarenhet av att eleverna i mitten av första terminen börjar längta hem till familjen och kompisar... och vill då flytta tillbaka till hemorten /det är inte alls ovanligt att det blir så/.
    *****
    Att pendla längre än 45 min enkel väg är jobbigt. Om man tänker på eventuella förseningar /bussen kan ju bli försenad eller inställd/ - så måste du i fall du behöver 100% komma i tid, ta ännu tidigare buss /för att gardera dig/ - så blir det mycket lååååååånga dagar. Och aktiviteter på skolan på kvällstid, som tjej-grupper, öppet hus eller grupparbete då eleverna som bor nära vill träffas ex. kl.17 jobba med projektet till ex. kl.20.00 och sedan ska du åka hem för att nästa morgon åka tillbaka igen, tror du det skulle funka?
    Du kan ta och provåka några dagar i rad på lovet... och se hur det känns; testa plugga på bussen. Det är inte alla som kan plugga på bussen; man får inte vara åksjuk. Är man åksjuk, mår man ännu mycket sämre om man försöker läsa. Så det är, precis som du säger, mycket individuellt.
    ******
    Flytta till skolorten?
    Svårt att hitta bostad.

    Under alla omständigheter, behöver du samtycke från dina vårdnadshavare - om du ska få flytta. Genom att de samtycker, tar de på sig ansvar för att hitta och bekosta ditt boende.
    Det finns tyvärr inte sådana bidrag som skullt täcka hela kostnaden för boende på skolorten. I bästa fall får man en del av kostnader betalda. Och så får man inte skolka: vid 4 timmar olovlig frånvaro per månad, dras studiehjälpen från CNS in. Och pendlar man långt, kan det tyvärr bli så att man missar bussen 2 ggr samma månad och så kommer man till skolan så pass sent att det blir 4 timmars frånvaro - så misten man sitt studiebidrag då. För att få tillbaka det, måste man först ha 100% närvaro under en hel månad.

    Det är tufft att pendla. Kan man slippa det, är det att föredra.
    Vänligen
    Julia syv

    • :

      Tack för ditt svar. Skolan jag tänker på är kommunal, Karolinska gymnasiet i Örebro. Nackdelen med att bo på landsbygden är ju att det är långt till mycket.. Men som sagt, den närmaste skolan är 1h 10 min enkel väg, den jag tänker på 1h 20 min. Så skillnaden är inte enorm, och ser inte direkt något annat val, förutom att flytta, men det känns också jobbigt. Men ang bidrag för resa, kan hemkommunen bidra med detta eller cns?

    • Julia : I vilken kommun är du folkbokförd?
    • Julia : ett alternativ är att söka studier på distans - https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet
    • : Askersunds
    • Julia : Eftersom det är till en kommunal skola du söker, är det din Kommun (och inte CSN) som du ansöker om Inackorderingsbidrag om; alternativt betalar kommunen pendel-kortet för dig.
    • Julia : Det är bra att din "hemkommun" och den kommunala skolan du söker till ligger inom Samma Upptagningsområde, tillhör samma antagningskansli: http://antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-i-orebro-lan/ - därför att du blir i så fall mottagen "i första hand". Inom samma upptagningsområde agerar kommunerna som om det vore samma kommun. Du bör därför få någon sort ekonomisk hjälp från din kommun, om du flyttar eller om du pendlar.
    • : Okej, går det att få gratis busskort samt ersättning för att man måste åka bil till bussen tro?
    • Julia : Det är upp till din kommun att svara på. Info om det kan finnas på kommunens hemsida, har du letat efter den?
    • Julia : SYV på din skola borde veta hur din kommun hanterar kostnader för att pendla till gymnasieskolan; om hen inte vet, måste hen få reda på det hos utbildningsförvaltningen.
    • : Har inte hittat någon information på deras hemsida. Har pratat med min syv, men lät lite osäker. Får ta en närmare titt på det där.
    • Julia : Det måste finnas någon "på kommunen" som ansvarar för "busskort för gymnasieelever"; gäller att hitta den personen. Annars vänder man sig till chefen för Utbildningsförvaltningen, som får hjälpa till att leta efter den personen som ansvarar för busskort mm.
    • Julia : Du eller dina vårdnadshavare kan testa ringa till kommunens växel; de i växel kan mycket väl veta vem som ansvarar för busskort för gymnasieelever. Det kan också finnas någon sort Kommuninformatör eller medarbetare på Medborgarkontoret, som borde veta "nåt" i alla fall.
    • : Tack så mycket för tipsen!
    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    vi har gjort efterforskningar - och kom fram till att för elever boende i Askersund, så är det Sydnärkes utbildningsförbund som tolkar reglerna och svarar på frågor om rätt till ekonomisk ersättning för kostnader i samband med "pendling" till gymnasieskolan; därför får du nu E-postadress: [email protected] - dit du kan maila, och tel.nr - 0582-35 500 /vet inte om de har telefontid eller om det är på "kontorstider" kl.8.00 till 16.30 som man kan få svar/ - så hjälper de dig med information (fick vi ett löfte, i alla fall).
    Hoppas du får ett snabbt svar från

    Lycka till!
    Vänliga hälsningar
    ANNA