Alle
    Hejsan, jag har en snabb fråga. Har läst lite om personal och arbetslivsprogrammet och sett att utbildning finns på en del högskolor. Sedan såg jag att personalvetarprogrammet även finns att läsa i karlstad och örebro bland annat. Vad är skillnaden på dessa två utbildningar? Undrar bara av ren nyfikenhet. Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alle,
    det behöver inte vara någon större skillnad; det kan även vara så att två program med Olika /men liknande/ namn består av exakt samma kurser och är i princip identiska.
    Man ska ta och jämföra programmen - kurs för kurs och även få reda på om praktik ingår, och även se på hemsidorna eller fråga de programansvariga om "en valfri" termin ingår och Hur mycket "valfri" den är (vilka kurser man får välja mellan...).
    Om praktik ingår, kan det vara viktigt att veta om man själv ska hitta praktikplats eller om man blir "anvisad" en praktikplats av skolan; eller om det finns mölighet att välja bland ett antal praktikplatser.
    Ännu en "skillnad" kan ligga i att programmen som är på 3 år behöver inte alla leda till kandidatexamen. De flesta lär göra det, men inte alla. Det kan man också undersöka, om man tycker det är viktigt. Och viktigt är det om man senare vill söka till programmen på Avancerad nivå (magister- eller master), där kandidatexamen krävs för behörighet.

    Vänligen
    ANNA