Malin
    I dagsläget funderar jag på att plugga vidare på personalprogrammet eller lärarprogrammet. Vilken utbildning ger bredast väg i arbetslivet?
    • Julia : En mycket bra idé är att kontakta Studievägledare på Personalprogrammet och på Lärarprogrammet och jämföra deras svar. Skulle vara spännande att ta del av deras svar! Berätta gärna för oss på Fråga SYV vad du får för svar från Studievägledare på högskolor/universitet. Även SYV på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd kan du kontakta. Frågar du flera personer, får du flera idéer och förslag! lycka till! :)
    • Mikael : Vi fick nu svar från en sakkunnig och jag kommer att uppge det i sin helhet i "mitt svar" till dig! :)
    • Mikael : Läs "mitt" utökade svar /andra utökningen/ - där jag publicerar svar från en sakkunnig.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om vad en Personalansvarig arbetar med kan du läsa på www.framtid.se och vad lärare gör vet du redan ganska bra, eller hur? Man kan också söka andra jobb till vilka man inte har gått ngn utbildning och det är upp till en arbetsgivare att bestämma vem som passar bäst.

    T.ex med vilken som helst högskoleutbildning som är på minst tre år, är man behörig att söka som Utredare på försäkringskassa (tjänst som Handläggare kan man söka med gymnasial utbildning).

    Jag har nu skickat fråga till en sakkunnig om vad man kan jobba inom med personalvetarprogrammet i bagaget. Själv tänker jag på avancerad administration av olika slag, t.ex utbildningsadministratör på universitetet eller som fakultetssekreterare, på VD sekreterare, Rekryterare och som utredare på olika myndigheter. Vi hör av oss när vi får svar från den sakkunnige.

    Klicka på "det blåa" i mitt svar - så kommer du direkt till yrkesbeskrivningen på www.framtid.se

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Läs svar som vi nyss fick från en sakkunnig:

    "När det gäller personalvetarprogrammet så finns det en bred spektra av vad man kan jobba med, beroende på vilken inriktning man väljer (ex. ekonomi, marknadsföring, organisation- och ledarutveckling, etc.)

    Även inom HR finns det en hel del vad man kan jobba med – man kan bli en HR generalist och jobba inom alla personalområden – såsom rekrytering, kompetensutveckling, organisation- och ledarutveckling, avveckling, personalekonomi, personaljuridik, förhandlingar, strategiskt personalarbete etc. eller så kan man välja att specialisera sig inom ett visst område. Allt beror på vilket företag man väljer att jobba i.

    Inom större företag finns det både specialister och generalister. Medan mindre företag har oftast endast generalister. Man kan även jobba inom rekryterings- och bemanningsföretag som rekryteringskonsult och därmed hjälpa företag att hitta rätt personal.

    Väljer man personalekonomi som inriktning kan man nog även söka arbete som socionom. När man har fått lite mer erfarenhet kan man söka chefsjobb inom det administrativa sektorn, eller ex. inom den ”mänskliga” sektorn, ex hemtjänst, gruppboende, förskoleverksamhet, etc. Man kan även jobba som affärsutvecklare med personal- och bemanningsplanering.

    Eftersom utbildningen är ganska bred i sin utformning gäller det att välja rätt inriktning för att sedan ”hitta sin plats” i arbetslivet men även om man råkar välja ”fel” så finns det möjlighet att styra om – genom att titta över sina kompetenser, sina intressen och sin potential."