Alle
    Hej, jag läser personal- och arbetslivsprogrammet och funderar lite över framtidsplaner. Jag vet vilka yrken utbildningen oftast leder till men har läst att några som tagit examen inom programmet jobbar som lärare exempelvis. Om jag bestämmer mig för att rikta in mig inom pedagogik exempelvis och vill jobba som lärare av någon form efter min utbildning, måste jag då läsa om på en ny lärarutbildning? Tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alle,

    som obehörig lärare (utan lärarexamen och lärarlegitimation) kan man ha vilken utbildning som helst. Hen som anställer (rektor på skolan) bestämmer vem som kan få jobbet. Behöriga lärare (legitimerade) går före. För att bli Behörig lärare (få legitimation), måste man i grunden ha Lärarexamen. Lärarexamen kan man få antingen genom ett lärarprogram på högskolenivå eller genom att ha tillräckligt många högskolepoängen inom ämnen som undervisas på svenska grund- och gymnasieskolor + utbildning på KPU, kompletterande ped.utbildning, som är utbildning på 3 terminer på heltid (eller på 6 terminer på halvtid).

    Lärarutbildningar brukar med jämna mellanrum "utsättas" för förändringar. Det som gäller idag kanske inte gäller om några år. Bra att samråda med studievägledare på lärarhögskolorna.

    Vänligen
    ANNA