Nathalie
    Hej!

    Jag studerar första året som personalvetare på Högskolan väst där jag kommer att få en filosofi kandidat examen inom psykologi när jag är klar. jag har läst en hel del på nätet om att det är stor konkurrans om jobben som personalvetare och att arbetsgivare gärna väljer de som har läst företagsekonomi som huvudområde istället för psykologi. Jag funderar nu på om jag skulle byta program och istället läsa Human Resource Management- personalledning och organisationsutveckling som ges i Kalmar på Linneuniversitetet där man istället läser 90hp företagsekonomi istället för 90hp psykologi. Vad tror ni är det bästa valet, att ha läst företagsekonomi eller psykologi??

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nathalie,

    när jag sist frågade några sakkunniga fick jag svar att det är ARBETSRÄTT som arbetsgivare föredrar som huvudämne när de anställer personalvetare; detta för att felaktiga beslut i personalärenden kan kosta företagen/organisationerna mycket dyrt, både vad det gäller pengar och "anseende".

    Att man som personalvetare är duktig på psykologi och företagsekonomi, är också jättebra, men just kunskaper i arbetsrätt verkar många ggr viktigare.
    Tips: fråga några arbetsgivare på de arbetsplatser som du skulle velat arbeta efter din utbildning; kika annars på jobbannonser (se vad arbetsgivare skriver ang. arbetssökandes önskade kvalifikationer).

    Bästa hälsningar

    ANNA