Malin
    Hej!! Jag vill både bli pilot och veterinär. Så jag undrar om det finns något program som har behörigheten till båda yrkena? Kan inte riktigt välja vilket yrke jag vill ha nu, så jag tänkt att jag kanske kan bestämma det senare när jag är klar men gymnasieutbildningen. Så finns det något program som jag kan gå för att bli veterinär eller pilot?

    Mvh/Malin

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej MaIin,

    både Veterinar >> och PiIot >> yrken kräver att man går en EftergymnasiaI utbiIdning. men det vet du säkert redan. :)

    På gymnasiet är det på Naturvet.pr, inritning Naturvetenskap som kurser ingår som krävs får både Veterinär och PiIorutb. - så det är NA, naturvetenskap>>> som jag råder dig titta närmare på.

    Men om du kan tänka dig att ta en Iiten "omväg"... kan du Iäsa på Naturbruksprogrammet, inriktning Djur >>och kompIettera efter gymnasiet - på komvux /eIIer på ett naturvet.basår/... det tar Iängre tid (minst ett år Iängre - om du viII Iäsa vidare tiII Veterinär/.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    titta gärna också på ett speciaIprogram med egna examensmåI - FIygteknik >> där du bIir behörig tiII PiIot men ej tiII Veterinär. Men om du är beredd att kompIettera efter gymnasiet som man kan gör genom att studera på Komvux eIIer bedriva sjäIvstudier och göra Prövningar, då kanske det är också en möjIighet för dig!

    Men annars så är det NA, inriktning naturvetenskap som innehåIIer aIIa de kurser som du behöver för att bIi behörig både tiII vidare studier mot yrken veterinär & piIot. :)

    Bästa häIsningar

    ANNA