Jonathan
    Hejsan, får jag plugga i tex Usa för att bli pilot om jag gått teknik eller naturvetenskap eller måste jag gå ib?
    Hur skulle mina chanser minskas om jag gick naturvetenskap eller teknik och inte ib?
    • Mikael : Du som är 22 år är för gammal för ungdomsgymnasiet. Om du inte har gymnasiekompetens, söker du till komvux.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej J,

    som sagt, när man är 22 år, kan man inte längre söka till gymnasiet, utan söker till komvux, till en folkhögskola eller bedriver självstudier och anmäler sig till prövningar - för att få gymnasiala betyg.

    Men för den som ska söka till gymnasiet /dvs för personer under 19 år/ - kan jag rekommendera, i fall man är intresserad av yrket Pilot, Flygteknikerutb>>>. Varför den utb är så bra - för att man lär sig mycket om flygplan och det ingår också kurser som i Sverige krävs för behörighet till pilotutbildningar.
    Vad som krävs för behörighet till utbildningar utomlands, är svårt att svara på allmänt, generellt för att behörigheter kan varjera från ett land till ett annat och kan också ändras över tid.

    Varför IB är bra inför studier utomlands - är att flera anlednngar: undervisning är på engelska; och utbilding på IB är internationellt erkänd då IB finns i många länder.

    • : hejsan kag trodde min profil var intälld på 2002 så jag ber så hemskt mycket om ursäkt! Jag ska nu om ungefär en månad göra mitt peliminära val. :)
    • Anna : Det är viktigt att veta åldern på den som frågar, för att ibland är det avgörande ... som 15-åring söker du till Gymnasiet, men som 22-åring kan du inte göra det. Det är komvux som gäller för den som är 22 år, eller folkhögskola. :)