Allan
    Hej!
    Jag har länge velat utbilda mig själv till pilot men jag har sett att pilotutblildningen kostar flera hundra tusen kronor. Min fråga är ju då om staten betalar för pilotutbildningen eller om jag själv måste betala för den

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du fick redan svar från Milla SYV, ser jag.
    Det stämmer att YH-utbildningar till pilot i Sverige är inte helt gratis, men det blir mycket billigare än andra alternativ.
    Exakt hur mycket det kan kosta, är svårt för oss att svara på, pga följande:
    du skriver inte om det är helikopter-pilot eller flygplans-pilot du vill utbilda dig till;
    vissa "moment" som t.ex att tillskaffa sig Intyg om att man är helt frisk, bekostar man själv - och det kan vara olika hur mycket det kan kosta; ex. kanske man behöver åka långt för att göra med.undersökningar och resorna & ev. övernattningar/hotell bekostar man själv.