Alex

    Hej Syv Jag tänker söka till pilotskola/utbildning utomlands eftersom det kostar mindre än sverige. Det kommer att ligga på cirka 550.000 totalt och jag har sett till att skolan är godkänd från ICAO vilket är ett måste för att man ska kunna flyga och jobba hos dom flesta flygbolagen. Jag har aldrig tagit lån från CSN Så min fråga är Är det ok och låna för pilotutbildning eller är det bara universtet man kan låna till ? och kommer Csn att låna mig så mycket pengar eller har dom en limit på hur mycket man får?

    • SYV-besökare : När du skriver "det kommer att ligga på cirka 550.000 totalt" så menar du SEK, svenska kronor, eller amerikanska dollar eller engelska pund? För att 550.000 SEK, svenska kronor låter otroligt billigt & i så fall så börjar man undra om det är "på riktigt" eller ngn som försöker luras och om det är en seriös/riktig utbildning, då undrar man Vad som Ingår? För det går ju inte (enligt de sakkunniga på området) få den utbildningen till det priset om allt som verkligen behövs, ska ingå... så kolla gärna upp det mer: priset och vad som ingår!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Alex,
    det absolut bästa är om du ställer den frågan direkt till CSN.
    Allmän info om möjlighet att läsa med studiemedel utomlands finns på csn.se/bidrag-och-lan/for-din-situation/studera-utomlands
    Jag vill bara "påminna" dig om att, förutom avgifter till skolan, så måste du också tänka på att du behöver ha ekonomisk möjlighet att försörja dig under studietiden: du måste ju äta, bo någonstans mm., och det kostar också pengar.

    Kika gärna på yrkeshögskoleutbildningar till pilot som finns i Sverige. Även om självaste avgiften till skolan kanske är högre (vilket du skriver om i din fråga) så den totala kostnaden kan bli mindre - om du under den svenska utbildningen kan bo billigare än utomlands.
    Jag skulle tro att chansen att få låna pengar till terminsavgifter för utbildning som går i Sverige och står under MYH´s tillsyn (yrkeshögskoleutbildning) är betydligt större än för utbildning som finns utomlands; men det får bli beslut som CSN fattar.
    FRåGA SYV arbetar inte med beviljande av studiemedel eller andra frågor kring studieekonomi; vi kan därför ge endast mycket allmän info inom det område och sedan måste hänvisa dit där frågan "hör till", alltså till CSN.