Klaus

    Hej jag heter Klaus. Jag läste natur på gymnasiet förra året och fixa endast studiebevis och brydde mig inte om skolan. Men nu vill jag fixa examen och beslöt att fixa examen i något lättare program...möjligtvis i humanist programmet. Jag fråga olika SYV men de gav mig inga svar osv. Jag undrar om ni kan hjälpa mig. Jag funderar göra detta:

    Min planering är följande: Då jag är ute efter examen i humanistiskt program kommer jag i första hand ta med dessa betyg från mitt studiebevis till framtida examen:

    Svenska 1 =100 poäng
    Svenska 2 =100 poäng
    Svenska 3 =100 poäng
    Engelska 5 =100 poäng
    Engelska 6 =100 poäng
    Engelska 7 =100 poäng
    Biologi 1 =100 poäng
    Biologi 2 = 100 poäng
    Spanska 3 = 100 poäng
    Spanska 4 = 100 poäng
    Religion 1 = 50 poäng
    Historia 1 = 100 poäng
    Samhällskunskap 1 = 100 poäng

    Detta motsvarar 1250 poäng. Dvs. det är kurser som jag har minst godkänt i och dessa vill jag ta in i framtida examen. Dessa finns i mitt studiebevis.

    Efter detta skall prövningar göras i följande kurser:

    Geografi 1 = 100 poäng
    Geografi 2 = 100 poäng
    Religion 2 = 50 poäng
    Naturkunskap 1b = 100 poäng
    Matematik 1b = 100 poäng
    Samhällskunskap 2 = 100 poäng
    Etnicitet Kulturmöten = 100 poäng
    Människans språk 1 = 100 poäng
    Historia 2 = 100 poäng
    Historia 3 = 100 poäng
    Retorik = 100poäng
    Gymnasiearbete = 100poäng

    Detta motsvarar 1150 poäng. Dvs. det är kurser som jag gör prövningar i och förväntas bli klar till nästa år eller kanske senare...

    Totalt blir det 2400 poäng = 1250+1150 poäng.

    Kan denna planering funka och kan jag fixa examen i humanistisk linje med dessa kurser? Eller är detta ren idioti och jag vet ingeting... Please, kan man få lite hjälp.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Klaus,

    jag tycker att planering som du hänvisar till är helt OK.

    Bra om du får den godkänd av SYV på komvux i din kommun. Det är nämligen så att Rektor på komvux ska med sin underskrift godkänna ditt Examensbeivs; och hen gör inte det om inte SYV har godkänt innehåll i Examensbeviset, SYV på samma komvux, alltså - i den kommunen där du är folkbokförd.

    Gymnasiearbete måste ha "rätt innehåll", Humanistiskt innehåll, alltså... :)

    Tips: det är Historia 2b, Kultur - som är en obligatorisk kurs på Humanistiska programmet.

    I Programplanen för HU >> ser man vilka kurser som får läsas på HU; och eftersom de får läsas på HU, så bör de kunna räknas som "Inom valt gymnasieprogram". Det måste vara minst 800 poäng sådana kurser och för dig blir det

    Religionskunskap 2 - 50 poäng;

    Moderna språk 3 och 4 - 200 poäng;

    Engelska 7 - 100 poäng;

    Etnicitet Kulturmöten - 100 poäng;
    Människans språk 1 - 100 poäng;

    Retorik - 100 poäng;
    Geografi 1 - 100 poäng;

    Historia 3 - 100 p.
    och även Historia 2b, kultur, får också läsas på HU. Det är 100 poäng till.

    Du har alltså "minst 800 p. kurser inom valt program" och jag tycker därför din planering är OK.

    Du kan visa mitt svar till SYV-en på komvux, om du vill.

    Det är annars komvux-rektor som har sista ordet.

    • : Hej, jag gjorde nyligen prövning i historia 2 men det var 2a...kan inte 2a fungera? Jag fick bra betyg i 2a och det kommer vara svårt att göra om en prövning
    • : jag menar inte 2b* som du sa var obligatorisk
    • : Kan jag komma undan med 2a betyg eller är det rektor/SYV som bestämmer?
    • Anna : Se i Programplanen för HU - https://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HU.pdf - bortse från Idrott&hälsa1, men andra kurser under Gymnasiegemensamma - måste finnas med i Examensbeviset från HU. Prövningsbetyg i His 2a kan du använda i examensbeviset, men inte i stället för his 2b. Jag tror inte rektor på komvux kan göra Undantag på den punkten. men du får gärna fråga SYV på komvux... hen kan kontakta betygsexpert. Jag tror du måste få betyg i His 2b, Kultur - du kan ta in F-betyg i den kursen i ditt examensbevis, men BETYG måste du ha.
    • : Hej! Tackar för svar, jag har frågat rektorn och SYV om jag kan få ett ''undantagsfall''. Jag fick nyligen veta att jag behöver inte göra prövning i gymnasiearbete...mitt godkända GA från natur kan användas i examen för humanistiskt...enligt rektorn är det inget problem och han sa att det är inte så strikt! så vi får hoppas på det goda hehe
    • Anna : Vi får givetvis hoppas på det goda! :) Lycka till i dina studier!
    • : Hej! Jag hoppas du kan svara på en följdfråga för denna tråd:
    • : Kan jag i stället för att göra prövning i historia 3...göra en prövning i Religion Specialisering? Hade det fungerat och funkat för examen i humanistiska?
    • Liselotte : Ja, det tycker jag är OK. Men det är Rektor på komvux i din "hemkommun" som har "sista ordet". Bra att få sin planering godkänd på komvux där man ska ta ut sitt examensbevis. :)
    • : Tack för era svar! Nu undrar jag detta: om jag får minst E på allt förutom geografi 1 kursen...dvs jag får F på det. Jag kan ändå ta ut examen, visst?
    • Julia : Med 100 p. F (och geografi 1 är en 100-poängskurs) uppfyller du kraven för examensbevis.
    • : Tack för era svar! Ni skrev innan att denna planering är ok och skall fungera (rektorns godkännande först och främst då). Men jag hade ett möte med SYV på Malmö Kommuns vägledningscentrum. Hon utgick från denna mall om examen i humanistisk program: http://malmo.se/download/18.762851e714714cf86bfc2c9c/1491299892389/Blankett+HF+examen+Es+Hum.pdf
    • : Hon sa att alla kurser inom religion,historia,samhälle (religion2,samhälle2,religion specialisering) räknas med i ''Obligatoriska kurser''. Alltså, dessa kan inte vara med i ''Inom valt gymnasieprogram'' och det måste vara minst 800poäng i den kategorin. Med tanke på att mina framtida betyg i religion2, religion specialisering och samhälle 2 får inte räknas med i ''Inom valt gymnasieprogram minst 800p''…hur blir det då? Eller har hon fel? Ni, dvs. SYV på detta forum, sa det kan funka men SYV på kommunen säger det går ej. Vem ska jag referera till?
    • Anna : Jag har utökat mitt tidigare svar till dig. Du får, om du vill, visa mitt svar till syv-en på komvux. Jag tycker fortfarande att din planering är OK och förklarar varför jag tycker det - i det utökade svaret.
    Läs alla kommentarer