Matilda
    Hej!

    Jag vill gärna utbilda mig till ämneslärare på gymnasieskolan och jag vill helst utbilda mig på distans. Jag bor i Barcelona och skulle gärna fortsätta med det under mina studier. Det jag har hittat är att man man kan läsa till lärare på distans men då är det ofta flera obligatoriska sammankomster per termin! Det känns både dyrt och svårt att genomföra då de högskolor som erbjuder lärarprogrammet på distans ofta ligger långt bort (från Göteborg). Jag undrar om man skulle kunna plocka ihop sin egen lärarexamen på distans om man väljer fristående kurser på distans som de läser på lärarprogrammet? Skulle man i så fall också kunna kombinera vilka ämnen man vill läsa? Till exempel erbjuds inte den kombinationen jag skulle vilja läsa som är spanska - religion eller spanska - historia. Tack så mycket för svar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda,
    utifrån det du berättar i din fråga, känns det som att upplägget:
    läsa fristående kurser i Spanska och Religion ELLER i Spanska och Historia - och sedan KPU, kompletterande pedagogisk utbildning "på det" kanske är det bästa alternativet för dig; KPU ges på 3 terminer på heltid, ofta Inte på distans... men det är långt tills dess och mycket kan förändras innan du blir behörig att söka till KPU.
    Eftersom du är säker på ett av "undervisningsämnena" - Spanska, börja med det ämnet: söka läsa Spanska 1, sedan 2, sedan 3 och sedan 4 - eller som kurserna kan heta på andra lärosäten Spanska A, B, C och D; du behöver, alltså läsa 120 högskolepoäng = 4 terminer på heltid "rena" studier i Spanska. Vi rekommenderar att man läser alla kurser inom samma ämne på samma lärosäte; anledning till det är att i annat fall finns det risk att kurserna "överlappar" varandra och det samtidigt "glappar" på andra ställen, eftersom innehåll i t.ex Spanska 1 och Spanska A och i Spanska I på olika högskolor/universitet behöver inte vara identiska (de är lika men inte identiska... eller i alla fall kan man inte vara säker på att de är identiska).
    Sedan behöver du skaffa dig tillräckligt antal poäng (minst 90 hp = tre terminer på heltid) i religion eller historia. Och först efter det blir du behörig till KPU.
    Utbildningsutbud till kurser som startar på hösten 2018 blir klar till 15 mars 2018, kl.13 - det är då ansökningsperiod börja.

    Vänligen

    Julia syv