Ali
    Hej Jag vill plocka distans kurser inom datavetenskap för att sedan ta ut examen.
    Jag har redan varit i kontakt med några studievägledare inom flera universitet, men tyvärr jag får inte de svaren jag vill ha, och det är vilken kurser ska jag läsa för att kunna ta ut examen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Om du menar Kandidatexamen, så får varje lärosäte: högskola eller universitet, bestämma ganska mycket - lokalt på sitt eget lärosäte.
    Det finns olika sorters av högskoleexamina. Exempelvis socionomexamen, studie- och yrkesvägledarexamen, sjuksköterskeexamen och många andra som är Yrkesexamina kan Endast uppnås genom respektive högskoleprogram och inte genom att läsa fristående kurser.

    Vad gäller Kandidatexamen i datavetenskap, så är det enklare och bekvämare att läsa ett program. Vill man sätta ihop egen examen av fristående kurser, måste man vara "på det klara" att man kommer behöva söka till varje kurs och riskera att inte komma in på varje "nästa kurs". Det är endast inom ett program som man har platsgaranti.

    I kandidatexamen har man ett Huvudämne. I huvudämnet måste man ha minst 90 högskolepoäng = tre terminers studier på heltid. Totalt måste man ha godkända studier på högskolenivå i tre år (sex terminer) och även ha klarat av en "kandidatkurs". Det kan vara rätt så omständigt att sätta ihop kurser i en kandidatexamen. Man kan börja söka de kurser som man vill läsa och se hur det går. Bra att göra planering tillsammans med studievägledare på det lärosäte där man vill ta ut kandidatexamen. Dock är en del av studievägledare rätt så ovilliga att göra detaljerade planeringar på lång sikt, när det gäller att sätta ihop de kurser, vilka kanske aldrig "blir av"... alltså, det hjälper inte att planera ta in kurser i kandidatexamen, om personen sedan aldrig kommer in på kursen eller kommer in men ej avslutar den med godkänt resultat. I så fall har man planerat i onödan... Det är också svårt att planera på lång sikt, när man inte ens vet vilka kurser som blir sökbara under nästa termin.

    Studie- och yrkesvägledare

    studera.nu/jamfor-utbildning/?q=datavetenskap kan du se en lista på distans-kurser inom "datavetenskap"; det är både distanskurser Med och Utan obligatoriska träffar.
    Om man väljer se Distans Utan träffar - blir listan kortare: studera.nu/jamfor-utbildning/?q=data.

    Om du idag inte har godkända betyg i några högskolekurser alls, kan du börja med vilken kurs som helst och se hur det går. När du har ett antal godkända högskolekurser, blir det lättare att göra vidareplanering med studievägledare på det lärosäte där du sedan vill försöka få ut kandidatexamen.

    • : Hej Milla!
    • : Hur menar du?
    • Milla : Kika även på mitt utökade svar, ovan. Berätta gärna mer: vilken sort examen du vill ta ut och varför du inte vill söka till ett program.
    • : Ja det är kandidatexamen jag tänker på 180 hp. jag vill inte plugga en program då jag känner att jag kommer ej hinna med, pågrund av jobb och så vidare, samtidigt så vill jag känna på plugget då det har varit länge sen jag pluggade. Om det är så att jag pluggar fristående kurser på olika universitet, tar jag ut examen där jag pluggar examen arbete?
    • Anna : Kandidatexamen brukar man ta ut på det lärosäte där man gör sin "kandidat-kurs", ja. Du har rätt.
    • Anna : Om jag förstår dig rätt, vill du läsa på deltid och/eller distans. Då är urval av kurser mer begränsad. Det finns fler kurser att välja mellan om man kan läsa på heltid och i "bunden" form, dvs gå i skolan. Men det är givetvis inte omöjligt att genom deltidsstudier uppnå kandidatexamen. Om du pluggar på halvtid, kommer det att ta 6 år att uppnå kandidatexamen. För att plugga på halvtid på högskolenivå, måste man läsa 15 hp per termin och lägga ca 20 timmar/vecka på sina studier.
    • : Hej Anna. men jag kan fortfarande plugga på olika lärosäte och plugga kandidat-kurs/ examen arbete på ett helt annan lärosäte och där tar jag ut examen. Jag vill plugga på distans för att jag har heltidsjobb nu, samt så vill jag börja plugga halvfart för att känna på plugget, för det har varit länge sen jag pluggade. kanske termin 2 så pluggar jag 100%.
    • Milla : Ang utfärdande av kandidatexamen är det varje lärosäte som kan på lokal nivå bestämma mycket, därför rekommenderar vi att få svar från just det lärosäte där du vill ta ut kandidatexamen.
    Läs alla kommentarer