Hanna
    Hej! Jag skrev tidigare att jag ville byta till BF men att det inte gick. Men vi skulle då ha ett möte med rektorn, men rektorn klargjorde tydligt att det inte skulle ändra hennes beslut och då beslöt vi oss att inte ha det.

    Jag ville byta till BF eftersom jag inte klarar av samhällslinjen eftersom det är för högt tempo, mycket läxor och att jag ville gå en yrkeslinje som har praktik osv. Nu kanske det finns en chans att få börja VO, jag får veta efter lovet.

    Men saken är den att jag är osäker om jag kommer tycka om VO eller om jag är intresserad av det...

    Jag tog samhäll pga att jag inte vet vad jag vill jobba med men jag ångrar så mycket att jag inte tänkte utanför boxen så att säga, för jag hade säkert valt något helt annat program då :( För det är ju inget som är kul på samhällsprogrammet. Men jag tycker min klass är helt okej.

    Jag tyckte att gymnasiet skulle bli roligt men jag har alltid legat på toppbetyg men ända sedan jag började på gymnasiet har jag inte ens fått godkänt på alla läxor och prov och jag uppnår bara E-nivå på det mesta. Detta har då gjort att jag har mått ännu sämre eftersom jag inte presterar tillräckligt bra. Betygen från gymnasiet är ju väldigt viktiga för vart och vilken högskole/universitets utbildning man vill komma in i och vill läsa.

    Jag tycker lärarna på min linje ställer för höga krav t.ex ska vi läsa ut en engelska bok på 600 sidor under lovet och ska ha skrivit en bokrapport osv till måndagen efter lovet.

    Min fråga: Är samhällsprogrammet en stor skillnad från yrkeslinjerna? Är det skillnad på läxor och plugg? Är det svårt att få höga betyg jämfört med högstadiet?

    • : Vill bara säga att du inte är ensam. Jag gick också ut med höga betyg från högstadiet och når inte alls lika högt på gymnasiet. Hoppas det löser sig för dig!
    • Milla : Tack Anton för din kommentar ! Gymnasiet är svårare än grundskola, meningen är att man ska lära sig mer och i snabbare takt.
    • : Tack så mycket! Hoppas att det löser sig för dig också.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    På yrkesprogram läser man mindre matte och svenska och eng kan man välja om man vill läsa fler kurser och bli behörig till högskola eller ej.

    Det är obligatorisk praktik minst 15 v på ett yrkesprogram men många har mer praktik.

    Ang. Betyg- det ska vara lika svårt (eller lätt) att få samma betyg i samma kurs, oavsett ptogram - ex Eng5: läses på alla ptogram och elev bör med C betyg kunna lika mycket, oavsett ptogram.

    Se om du får byta till VO och tänk på att du kan söka om till åk1 igen - nu, när du har mer erfarenhet och kunskap !:)

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Aa det får jag göra! Allt är bara så annorlunda på gymnasiet, med plugget och stödet från lärarna. Dock sa min syv i skolan att det är väldigt stor skillnad med plugget och kraven mellan ett yrkesprogram och ett högskoleförberedande program. Men tack så mycket för svar! :)