Matilda
    Hej!
    Går i nian och ska välja gymnasium till våren. Har varit väldigt skoltrött och därför inte varit speciellt intresserad av någon linje. Men jag älskar engelska och har alltid gjort. Vill utveckla min engelska så mycket det går. Har alltid varit intresserad av att flytta till London, vara au pair där eller kanske plugga där.

    Kollade IB men kände väl att det kanske skulle bli lite mycket för mig. Har bra betyg och har alltid varit väldigt lättlärd, men skulle nog bli stressad av att 70-80% av betyget avgörs i slutet av årskursen.

    Hittade dock en linje på Nicolaiskolan (kollade på den i Helsingborg) där man har alla lektioner på engelska, förutom svenska lektionerna då, och ändå följer den svenska kursplanen. Antingen går man International social science eller International business and management. Planerar nog på att skugga någon där senare...

    Dock vet jag inte vad jag skulle få för behörigheter efter det och om det skulle vara till min fördel?

    Finns det något annat alternativ där man har mycket engelska?

    Eftersom allt är på engelska är jag rädd att allt blir mycket svårare och att jag sänker mig. Borde jag vara orolig?

    Mina betyg är nog inget problem, har A eller B i de flesta ämnena.

    /M

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda!

    Det är planerat så att det är "vanliga svenska kurser" som ingår i Ekonomiprogrammet och i SamhäIIsvet.programmet - som kommer att ges på de nya utbiIdningar på Nicolaigymnasiet>>

    Du får med det samma behörighet tiII vidare studier som om du gick på ett vanligt Samhällsvet.programmet eller på Ekonomiprogrammet.

    Upplägger är sådan att eIeverna på de nya EngeIsk-språkiga utbiIdningar ska gå första året tillsammans, oavsett om det är Samhällelig eller Ekonomisk intirktning de viII ha. Och det är från åk2 - som det bIir skiIInaden i viIka kurser de Iäser.

    Det blir öppet hus i November och jag tycker du ska gå på öppet hus, se datum och klockslag i skolan presentation på GymnasieGuiden och här är direktlänk>>

    och här>> för du Tips om vad man kan fråga om, när man går på ÖPPet hus på en gymnasieskoIa. :)

    Att provgå på just den utbildningen som du är intresserad av blir tyvärr inte möjligt för att den startar hösten 2017, det finns idag inga elever som går den. Men du kan kanse provgå på Ekonomiprogrammet (känna på skoan och smaka på lunchen :).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA