sabrina
    Kan jag plugga vidare till civilingenjör om jag har läst ekonomiprogrammet i gymnasium. Eller behöver jag lägga till saker.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sabrina, civilingenjörsprogrammen i Sverige kräver för särskild behörighet godkända betyg i fysik2, kemi1 och matematik 4. Fysik och kemi läses inte på ekonomiprogrammet i gymnasium. Matematik 3 är en obligatorisk kurs på inriktningen Ekonomi på EK men inte på inriktningen Juridik. Men ofta kan man på ekonomiprogrammet, oavsett inriktning, läsa både matte 3 och 4, genom att man väljer läsa extra-matte (dock kan det inte garanteras).
    Att läsa fysik och/eller kemi på ekonomiprogrammet är mycket ovanligt. Ofta finns det inte ens lärare som kan undervisa i de ämnena, då de ej ingår i EK. Det är inte förbjudet att läsa fysik och/eller kemi inom Individuellt val och/eller som U-kurser (utökade) men det beror helt på vad just din skola kan erbjuda. Prata med SYV på din skola.