Mikael SYV på FrågaSYV

    Du måste göra mycket research själv; börja med att se om någon av /svenska-skolor-utomlands/svenska-skolor-i-australien/ ligger inom pendlingsavstånd från där dina släktingar bor och om den skolan kan erbjuda undervisning i åk 9 enligt de svenska läroplaner ...

    Kostnader kan bero på vilken skola man går och hur länge. Även stipendier kan bero på vilken skola man läser ... Är dina vårdnadshavare "med på tåget"? Du är inte myndig och det är dina vårdnadshavare som bestämmer och har ansvar.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej My,
    vi på Fråga SYV kan endast hjälpa till med länkar till de hemsidor där vi anser att pålitg info finns, där du själv får leta vidare.

    Du kan t.ex >> Kontakta Australiens Ambassad i Stockholm och fråga om hur de kan hjälpa dig.

    Allmän info om studier i Australia finner du på studyinaustralia.gov.au/english/australian-education

    Om stipendier för studier i Australien - var god se studyinaustralia.gov.au/english/australian-education/scholarships/scholarships-to-study-in-australia

    Eftersom du med stor sannolikhet inte kommer kunna få betyg i svenska kurser på en skola i Australien på grundskolenivå - kan du antingen "förlora ett år" på så sätt att du läser i Australien under läsåret 2018-19 och sedan läser åk9 i Sverige under läsåret 2019-2020 och söker till gymnasiet till hösten 2020
    eller
    försöker få fullständiga grundskolebetyg på en skola i Australien och söker till gymnasiet i Sverige med Utländska gymnasiebetyg; du måste då på något sätt skaffa dig godkänt betyg i svenska från vårterminen i åk 9 ELLER söka till IB-programmet på gymnasiet, där undervisning är på engelska och betyg i svenska inte är ett krav.