Esther
    Hej! Jag vill gärna plugga i Paris på Sorbonne nu under våren, men har nu insett att jag inte kommer kunna ta CSN förens juni 2019. Kan det vara möjligt att studera i Paris utan CSN? Jag kommer att ha sparat rejält med pengar, och planerar sedan att skaffa jobb utöver mina halvtidsstudier. Eller är det bättre att vänta tills jag får ta CSN. Jag känner mig helt kluven!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Esther,
    om du har råd att plugga utan studiemedel (från CSN), kan du givetvis göra det.
    Studiemedel får man under begränsad tid - max 12 terminer på eftergymnasial nivå... man kan tycka att det är lång tid: sex år! men när allt kommer omkring, så räcker inte de studiemedelsveckorna man har för alla studier man vill eller behöver bedriva... jag menar att det är inte helt fel att Spara lite på studiemedels-veckorna, till senare - om du sen vill läsa en lång högskoleutbilnding i framtiden.

    Vänligen och, oavsett vad du bestämmer dig för, Lycka till!
    ANNA