Nur
    Hej SYV!
    Jag är en elev som går i en friskola inne i stan. Linjen jag valde är samhällsvetenskapsprogrammet inriktning beteendevetenskap. Jag vill som äldre plugga utomlands, som Turkiet (jag funderar på Turkiet jättemycket), dock är problemet att jag inte vet om mina betyg kan gå vidare i Turkiet. Min fråga till er är om samhällsvetenskapsprogrammet inriktning beteendevetenskap är en internationell linje (kan jag alltså plugga i Turkiet med denna linjen, är den internationell?)?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tuba!

    Det internationella gymnasieprogrammet är IB, se info på GymnasieGuiden här >>

    Samhällsvetenskapsprogrammet är ett högskoleförberedande svenskt program, oavsett inriktning på SA (hela programmet tillhör de nationella gymnasieprogram, dvs svenska program), men det utesluter inte att man kan plugga vidare utomlands.

    Om det landet där du vill läsa accepterar dina gymnasiala betyg, tar de in dig. Allmänt är det så att de flesta länder accepterar svenska gymnasiebetyg. Kan vissa kompletteringar krävas - t.ex om undervisning blir på turkiska, kan du behöva påvisa att du kan tillräckligt mycket turkiska i tal och i skrift. Om undervisning blir på engelska, kan du behöva göra tester i Engelska. Här >> berättar vi om de vanligaste test i engelska, som oftast krävs för att kunna läsa på eftergymnasial nivå med undervisningsspråk Engelska.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänligen

    Julia Syv