Narin
    Hej!
    Nu är det så att jag har ungefär 1.5 år kvar innan det är dags för mig att börja gymnasiet, men jag tänker inte ödsla någon tid utan har redan lagt fram planer för gymnasiet och är sjukt taggad!

    Jag har bestämt mig att gå IB första året hemma i Sverige och de två sista på en internatskola i England. Man åker då med EF och läser på deras skola i Torbay. Kruxet är att det kostar lite över 500 000 kr att studera och det är inte så att mina föräldrar blir miljonärer över en natt. Men detta ska inte stoppa mig från att studera!
    Jag har hört att man kan söka bidrag och annat, hur gör man det? Hur går det till och hur mycket kan man söka? Jag vill att lån helst ska vara den sista utvägen.

    Tack på förhand :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Narin!

    Det är jättebra att du vet vad du vill och jag hoppas verkigen att du hittar möjlighet att genomföra det som du planerar.

    Jag förstår att 500 000 kr. är mycket pengar och att dina föräldrar inte kan bli miljonärer över en natt. Dock känner vi tyvärr inte någon given möjlighet att få utbildning på en privat skola finansierad av offentliga medel. Jag råder dig fråga på EF resor, kontaktuppgifter till dem finner du här>> Eftersom det är EF internatskola, kan de förhoppningsvis berätta hur andra elever brukar gå tillväga för att finansiera sina studier.

    Det jag kan tipsa om är att IB-programmet finns även på en svensk gymnasieskola Scandinavian School-of-Brussels>> och med det att det är en svensk skola slipper man betala terminsavgifter och på så sätt blir det mycket billigare. Kika gärna på det alternativet.

    Som sagt, tyvärr kan inte jag berätta hur man kan finansiera studier utomlands på en privat skola. Allt som oftast är det föräldrarna som betalar. Jag förstår att det känns väldigt orättvist att vissa har råd och andra - inte. Jag tycker också att det är orättvisst, men vet tyvärr inte vad vi här på Fråga SYV kan göra åt den saken. :(

    Jag hoppas att mitt svar blir ändå på något sätt - i alla fall lite - till hjälp för dig!

    Vänligen

    ANNA

    P.S: du får mer än gärna höra av dig och berätta hur det går, om du hittar något alternativ hur man kan finansiera utbildning på en privat gymnasieskola utomlands.