David
    Hej!

    Jag pluggade fordonsprogrammet på gymnasiet och fick IG i nästan alla fordon-relaterade ämnen. Jag har alltså runt 15 IG. Jag funderar på att gå komvux eftersom de flesta yrkesutbildningar som jag tänkt söka kräver gymansiekompetens. Jag har två frågor:

    1. Kan man plugga komvux hemifrån? Jag presterar mycket bättre när jag pluggar hemifrån utan tider att anpassa mig till så det hade varit optimalt för mig.

    2. Mina föräldrar ska flytta väldigt långt ifrån där vi bor nu och jag kan verkligen inte flytta med. Hur gör jag med boende? Kan man söka bidrag när man pluggar komvux hemifrån eller jag blir officiellt luffare när de flyttar om jag inte väljer att flytta med?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    I vilken kommun är du folkbokförd? Se om din KOMVUX erbjuder studier på distans.

    Om du läser på KOMVUX på heltid, dvs 20 poäng per vecka och under längre tid än tre veckor i rad, har du rätt söka studiemedel, som bidrag + lån bliv sammanlagt ca 8000 kr per månad.