Q

    Hej, jag har ställt några frågor förut men det kommer bara upp fler i huvudet på mig haha! Jag undrar att om jag nu väljer att bygga upp min egna kandidatexamen genom fristående kurser, om jag endast kan välja kurser som är på engelska? Anledningen till att jag vill läsa på engelska är för att jag själv känner att jag har ett bättre ”creative flow” när jag skriver uppsatser och liknande på engelska än jag gör på svenska fastän det är mitt första språk (lite konstigt men så är det) Jag uttrycker mig helt enkelt bara lite bättre på engelska när det kommer till skriftliga uppgifter. Jag undrar om man kan plugga majoriteten av kurserna på engelska på Stockholms Universitet? Eller är det bara för internationella studenter som inte pratar svenska? Kanske en liten flummig fråga men vill vara så förbered som möjligt! Tack för kommande svar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Q!
    Du kan få fram vad som är "undervisningsspråk" på just den utbildningen: programmet eller en kurs, som du planerar söka till. T.ex finns det "filtrar" på www.studera.nu som du kan begränsa med och få fram listor på t.ex Kurser på Stockholms Universitet med undervisningsspråk Engelska. Om den kursen som du vill läsa har ett annat undervisningsspråk, än eng., kan du inte välja läsa den på engelska. Däremot är i de flesta svenska högskoleutbildningar finns "inslag" av engelska: kanske viss kurslitteratur som är på engelska eller så kommer det en gästföreläsare som föreläser på engelska.
    Vänligen
    Julia