Fasel

    Hej, jag vill gärna få meritpoäng för ma4 inför höst och ansökte till komvux. Kursen ska börja snart, och var lite orolig varför jag inte blivit antagen än när det står att min ansökan är färdigbehandlad. Hur som helst, försökte hitta informationen på deras hemsida, och då hitta jag en punkt som sade "Matematik - varje kurs läses på minst tio veckor" och blev lite oroligt.

    Jag hade ju ansökt kursen på 100%, vilket innebär 20 poäng/vecka. Vad betyder detta, att jag måste spendera minst 10 veckor på kursen? Låter lite absurt eftersom jag ville få betygen innan 21:a juni.

    Ifall ni vill kika hemsidan så är länken här: https://open24.ist-asp.com/uppsala/vux/Vux/Faq

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fasel,
    du har rätt - det står på hemsidan du länkar till.
    Det är varje kommun som bestämmer vilka kurser på gymnasial nivå de erbjuder och vad är villkor för t.ex hur snabbt kan man läsa kurserna.
    Ta kontakt med komvux och fråga om du kan snabba på och läsa kursen snabbare.
    Sedan kan du kanske genom att visa hur duktig du är och hur snabbt du lär dig - få betyg snabbare, även om kursen är, formellt sett, upplagt på 10 veckor. Ibland går det att komma överens med läraren - eller att läraren t o m själv erbjuder de studerande att hen ger betyg tidigare pga den studerande blir klar med kursen mycket snabbt. Läraren har ju ingen anledning att inte ge betyg om du uppvisar kunskaper som motsvarar ett visst betyg i den aktuella kursen.
    Jag kan dock inte lova dig att kan få betyg snabbare än på 10 veckor, om det är det upplägger som din kommun erbjuder. :(