Marcus
    Hej! Jag har tänkt skriva HP för första gången nu under våren 2017. Har dock ett litet problem med att repetera Matten. Det var ett tag sen jag läste det (2an på gymnasiet) och kommer inte ihåg något alls. Plus att det är inte mitt starkaste ämne.
    Kan jag läsa 1b eller 2b på komvux(heltid) bara för att repetera inför högskoleprovet? Eller blir det tufft för mig som inte är så bra matte? Jag vet inte riktigt hur jag ska plugga inför HP.
    Är 4mån lämplig tid att plugga inför HP? Kommer inte hem från Australien förrän Januari nästa år.

    Vänliga hälsningar

    Marcus

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marcus!

    Det finns en mycket bra sida - www.matteboken.se där även speciell "avdelning" finns Plugga inför högskoleprovet>>

    Du kan börja repetera matte från grundskolan och sedan matte 1 och 2 och även läsa framåt - matte 3.

    Att du skulle få plats på komvux när du redan har godkända betyg i matte 1och2 är inte speciellt troligt. Komvux har begränsade resurser och tar i första hand dem som inte läste kurserna, men du får givetvis ansöka på komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd. Du kanske kan läsa på "heldistans" mot komvux i din kommun när du finns utomlands. Det är inte omöjligt, men chansen tycker jag inte är stor att få plats på komvux i de kurser där du redan har godkända betyg.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA