Student
    Hej!
    Jag är en tjej på 15 år som om ett tag ska göra mitt gymnasieval, och jag vet verkligen inte vad jag vill bli eller jobba med i framtiden. Just därför vill jag gå en så bred linje som möjligt, som öppnar många dörrar. Jag är helt säker på att jag vill plugga ett högskoleförberedande program på gymnasiet och estetik är helt uteslutet. Just nu funderar jag endast mellan naturvetenskap eller samhälle. Att välja samhälle är min "plan B", då naturvetenskapsprogrammet är bredare (om jag inte har helt fel..?).

    Men nu till min fråga - kan jag välja natur trots att jag inte är särskilt bra på matte eller är det bara jätteosmart och kommer bli tufft för mig i sådana fall?

    Jag vet ännu inte vad jag kommer få för betyg i matte till jul, men i somras fick jag i alla fall ett E... När skolan efter sommarlovet började igen fick jag dock en ny lärare, som jag tycker är mycket bättre än min förra. Men ja, det behöver ju inte betyda att jag får högre betyg för det.
    Eftersom jag inte har så där jättelätt för matte tänker jag att om jag går natur, att jag då väljer inriktning natur och samhälle, men undrar då om det är någon idé? Känns som om alla som går naturprogrammet har minst C i matte...

    Undrar även skillnaden mellan Natur, Natur och Natur, Samhäll när det kommer till vad man kan plugga på högskolan/universitetet sedan? Är båda lika "breda"?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Kika på innehåll i mattekurser på www.matteboken.se och tänk på att man läser matte 1-3 i snabb takt på två år på naturvet programmet och på natur natur läser man även matte 4 som en obligatorisk kurs.

    Vår erfarenhet är att i fall man har lägre betyg än C i matte på grundskolan, brukar man inte klara godkänt nivå på matte på NA.

    Fundera över samhälls programmet och kika också på inriktning Media på estetiska programmet och hör av dig sen, berätta vad du tycker!;)