Klaus
    Hej!

    Ni kanske har kunskap om att man kan plugga på NTI-skolan via distans och få betyg i ett ämne. Jag undrar om det är möjligt att plugga ett ämne om man har redan godkänt i det?

    Ex: Jag har kanske D i geografi 1 och vill ha högre betyg. Kan jag plugga distans på NTI just geografi 1 även om jag godkänt betyg i det ämnet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Klaus,

    det är Komvux som köper studieplatser och fördelar dem enligt det som Vuxenutbildningsförordningen föreskriver: "kortutbildade och studieovana" har företräde.

    Du söker inte själv till NTI-distans; de kan inte ta emot din ansökan... utan du söker via komvux i din kommun /där du är skriven, folkbokförd/ - och du har rätt att söka. Sedan prioriterar komvux; i första hand personer utan grundskolekompetens (grundskola är rättighet för folket). Sedan kommer de utan gymnasiestudier.. sedan de som har börjat på gymnasiet men ej blev färdiga.. och du, som redan har godkänt betyg i kursen, kommer i fjärde hand.

    Har du tur, kan du få plats på kursen. Men tyvärr allt som oftast, så finns det inte pengar kvar i komvux-budget när det kommer till personer som redan har godkända betyg.

    Som sagt, du har rätt att göra ansökan. men sannolikhet att få studieplats är liten.
    Då är det bra att det finns möjighet att anmäla sig till prövning>>>.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack för svar. Men blir det någon skillnad om man vill ha distans? Eller är det ingen skillnad på platsbrist mellan distans och icke distans?
    • Anna : Det är samma prioriteringsordning - enligt VUXENUTBILDNINGSFÖRORNINGEN - "personer med kort tidigare utbildning" tillhör de "prioriterade målgrupper". När alla som inte har grundskolekompetens fick platser, kan det bli så att det ej finns pengar kvar att köpa platser på gymnasiala kurser, över huvudet taget. Sök både distans och "på plats": dagtid, kvällstid, flex... allt du kan tänka dig du vill och kan gå. men tyvärr säger många komvux att det är "ingen idé", för de vet erfarenhetsmässigt att det t.ex under de senaste 5-10 åren har aldrig hänt att pengarna räckte för "konkurrenskompetteringar" (om man redan har Godkänt betyg och vill höja det, är det Konkurrenskomplettering). Det brukar inte vara någon skillnad om man söker läsa på distans eller "bundet".