Aya

    Hej! Jag går sista året på gymnasiet och vill plugga till Sjuksköterska i Frankrike och jag undrar hur det ska gå till? Jag vill gärna läsa i engelska kurser då jag inte behärskar Franska språket men läser den just nu och förhoppningsvis så har kan jag redan lite franska innan jag söker. Hur ska det gå till? Är det möjligt ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Aya,
    att bo och studera i Frankrike utan att kunna ganska bra franska kan bli svårt. Varför just Frankrike, undrar jag? Har du släkt eller nära vänner där? Var ska du bo? Har du råd? vill du senare jobba i Sverige eller i Frankrike? Alla de frågorna är mycket viktiga.

    I Sverige är sjuksköterska - ett legitimationsyrke, alltså finns mycket strikta krav på vilken utbildning man ska ha: examen från sjuksköterskeprogrammet, som är ett 3-årigt högskoleprogram.
    Ska man jobba som sjuksköterska i Sverige sen, är det att rekommendera att läsa en svensk utbildning till sjuksköterska; detta pga utbildningar från utlandet kan behöva kompletteras både med kurser och med praktik (men problemet kan bli att sådana kompletteringar som krävs, inte ska kunna fixas.... det kan alltså inte garanteras att med utländsk utbildning kunna få svensk skk-legitimation sen...).
    Men om du vill bo och jobba i Frankrike, då behöver du kunna mycket bra franska i så fall. Och har du som mål att jobba som sjuksköterska i Frankrike, är det bra att söka skk-utbildningen i Frankrike men det är inte säkert den erbjuds på andra språk än franska. Det får du i så fall ta reda på.
    Vi på Fråga SYV har inte ngn expert på studier i Frankrike. Vi måste hänvisa dig till några hemsidor som vi bedömer som pålitliga och som - förhoppningsvis - innehåller info eller länkar till andra sidor, där du kan hitta relevant info.
    Kika gärna på följande hemsidor:
    csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier-med-studiemedel
    studera.nu/studera-utomlands/bra-att-veta-om-utlandsstudier/aka-pa-egen-hand
    framtid.se/legitimationsyrken
    framtid.se/yrke/sjukskoterska
    https://www.framtid.se/yrke/reglerade-yrken

    UHR, Universitets- och högskolerådet ger bl.a följande råd inför utlandsstudier:
    - kontakta landets ambassad;