Lovisa
    Hej! Jag vill arbeta på en djurklinik som djurvårdare. Vilken/ vilka utbildningar kan man läsa för att få jobb? Räcker det att läsa på distans: http://www.studentum.se/skola/naturbruksskolorna-vastra-gotalandsregionen/naturbruksskolan-sotasen/djurvardare-med-d9-behorighet-539651
    Djurvård inom djurens hälso- och sjukvård 1 (DJRDJU01)
    Djurvård inom djurens hälso- och sjukvård 2 (DJRDJU02)
    Sällskapsdjur 1 (DJUSÄL01)
    Hundkunskap 1 (HUNHUN01) med möjlighet till D9 behörighet? Eller är det bättre att läsa till djurvårdare utökad nivå i skara?
    Finns det utbildningar till djurvårdare i Stockholm? Jag läste något om nåt undantag som slutar gälla 2019 för djurvårdare utökad nivå, vad innebär det? / Lovisa

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    den info du länkar tiII om utbiIdning verkar vara KOmvux utbiIdning. Är du foikbokförd i samma kommun som utbildning ges? Om inte, kan det bli ganska så svårt att få plats. Det är varje kommun som bestämmer över sina egna utbildningar och kommuner vill Sälja platser till anra kommuner på sina Komvux utbildningar, men den kommunen där du är folkbokförd kanske inte har råd att köpa plats till dig, och då blir det Nej.

    Det handlar, alltså, inte alltid om Var det är Bättre att studera, utan det handlar om att få plats Någonstans över huvudet taget. För det kan tyvärr bli så att man ej får plats någonstans. Detta pga olika anledningar. Komvux utbildningar kanske inte din kommun har råd att köpa till dig.

    Yrkeshögskoleutbildningar har många sökande och väljer de mest "lämpliga", enligt eget tycke - av de som uppfyller de formella kraven. Är det inte tillräckligt med sökande som uppfyller de formella kraven, kan Yrkeshögskola ta in även obehöriga (upp till 20% obehöriga i varje klass/undervisningsgrupp).

    Mitt råd är att söka allt överallt och hålla tummarna! I fall du skulle samtidigt få plats på mer än en utbildning, då kan du välja. Blir det så, hör av dig igen, så ska vi försöka råda dig vilken utbildning du bör välja i första hand.

    Här>> kan du se viIka yh inom Djurvård som finns idag. Sök aIIa dem och tiII komvux också - aIIt på en gång. Det skriver jag inte för att ifrågasätta att du är duktig och har bra betyg och är motiverad, utan för att vår erfarenhet säger att det inte alltid det som spelar rolI. T.ex på komvux är det en fördeI att ha mindre utbiIdning. Har man bara GrundskoIa "i bagaget", har man företräde tiII komvuxutbildningar. På yrkeshögskoIa är det tvärtom, man ska ha mer utbildning, men från "rätt gymnasieprogram" + även ha arbetslivserfarenhet inom rätt område.

    Har man inte ngt. av det som jag nämner ovan, kan det tyvärr bIi näst tiII omöjIigt att komma in på utbiIdning inom Djurvård.

    Det finns också EtoIogi och Djursjukvård som ett universitetsprogram på Sveriges Iantbruksuniversitet. Om du kan tänka dig Iäsa på Universitetet, kika gärna även på det alternativet. Där utbildar du dig till Djursjukskötare>>

    Bästa hälsningar

    MikaeI SYV