Max
    Vill bli ämneslärare inom estetik media.
    Vilka utbildningsvägar kan jag välja?
    ...och var?
    Jag är intresserad av bildbehandling, foto och annat mediarelaterat.
    Tacksam för råd.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Max,
    en svår fråga att svara på... Ang. bli "Behörig lärare", få lärarlegitimation i de rätta ämnena - så måste du i grunden ha lärarexamen och sedan "relevanta kunskaper" i de ämnen som du vill undervisa i, som också behöver bekräftas genom "relevant utbildning" eller arbetslivserfarenhet; det är då Skolverkets avdelning för lärarlegitimation kan utfärda legitimation till dig som lärare i just de ämnena.
    ****
    Jag tänker på följande: "bildbehandling, foto och annat mediarelaterat" utgör på gymnasiet och på Komvux en relativt liten del av utbildningen, för att eleverna måste tvunget läsa svenska, engelska, matte, idrott, historia, samhällskunskap mm och m.fl. Det blir svårt (kanske omöjligt) att få en heltidstjänst med undervisning i endast de media-ämnena. Därför kan det vara en bra idé att samtidigt få lov att undervisa i något "vanligt ämne", som t.ex matematik eller svenska.

    Visserligen finns undervisning inom media-område även på andra ställen, som folkhögskolorna, yrkeshögskolorna, KKU och högskola/universitet men att bli t.ex högskolelärare är en lång och osäker väg att gå... och t.ex yrkeshögskolorna anställer mest "på timmar" de yrkesverksamma (så det gäller att ha ett annat jobb än lärarjobbet inom media och undervisa ibland, på deltid - under vissa terminer eller bara få ett enda undervisnings-uppdrag).
    Detta skriver jag för att få dig att fundera på att kanske satsa på Ämnesprogrammet som gymnasielärare med huvudingång "engelska", "samhällskunskap" eller annat "vanligt ämne" och som "komplement" försöka bli behörig i media-ämnena.
    ***
    En annan väg kan vara att först bli utbildad och yrkesverksam inom media-branschen. Då kan man börja undervisa som obehörig lärare och sedan försöka skaffa sig behörighet.

    Med tillräckligt antal Högskolepoäng inom Media-ämnena kan du, förhoppningsvis komma in på KPU, kompletterande pedagogisk utbildning (3 terminer på heltid eller 6 terminer på halvtid). För att kunna antas till KPU, måste du har absolut minst 90 hp (3 terminers studier på heltid - men detta gäller Grundskolelärare; för Gymnasielärare är det minst 120 hp, 4 terminer på heltid). Det kan hända att det i framtiden kommer undervisning på grundskolan i media-ämnena att erbjudas... men idag finns det inte på grundskolan, därför måste du sikta på att bli Gymnasielärare.

    Sammanfattning
    Du får gärna samråda med studievägledare på lärarhögskolorna.
    Vad vi på Fråga SYV känner till - de huvudvägarna för dig (med de önskemål du har) är:
    1. hitta någon utbildning för att kunna bli Yrkesverksam inom media-branschen och se sen hur du kan läsa pedagogik för att kunna bli behörig media-lärare; passande utbildningar kan även finnas inom yrkeshögskola.
    2. söka till Ämneslärarprogrammet för gymnasielärare.

    ... kika också gärna på framtid.se/yrke/larare-i-vissa-amnen

    • :

      Tack!
      ja det är lite lurigt detta.
      I en perfekt värld hade jag velat bli ämneslärare inom bildbehandling/foto och sedan ha historia som mitt  andra ämne.
      Men verkar alltså klurigt.
      Synd, jag hade hoppats kunna hitta en högskola som hade det inom ämneslärarprogrammet.

    • Anna : Söker du till högskola till hösten 2019? Alla sökbara högskoleutbildningar finns nu på www.antagning.se
    • Anna : Tips! kanske kan du lyckas genom att komma in på Ämneslärarprogrammet för gymnasielärare med "ingång" Historielärare och sedan byta ut studier i det andra ämnet som kan vara språk eller matte - mot högskolepoäng inom media-ämnen? Du måste dock först komma in på programmet - jag tror inte du kan få "förhandsbesked" från de ansvariga på programmet innan du blir Antagen.
    • : ja, det är inför hösten jag söker.
    • : tack för dina svar. Massor av hjälp.
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer