Alejandro
    ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alejandro,

    du får gärna läsa på den här sidan - www.framtid.se/yrke/polis där finns det även ett antal länkar till sidorna som berättar om polisutbildningen.
    Det är viktigt att veta att även KÖRKORT krävs för att bli behörig till polis-utbildningen. Det är kanske det viktigaste Förberedelse som du kan göra - att planera på hur du tar B-körkort (för personbil). Det är inte bara svårt men också även ganska dyrt att ta körkort.

    På gymnasiet kan man ta körkort på FT, inriktning Transport>. Så - om du kan tänka dig att söka om - till Fordons- och transportprogrammet, inr Transport - skulle du kunna ta körkort och inte bara för personbil, utan också för lastbil och/eller för buss. Det är endast matte 1a som är en obligatorisk kurs på FT, precis som på alla andra yrkesprogram. Om du skulle byta till FT, eller till ngt. annat yrkesprogram - behöver du inte läsa mer matte. Du har ju redan godkänt betyg i matte 1c; det betyget kan du ta in i examen från ett yrkesprogram.
    Det är bra att det går bra för dig i alla andra ämnen, förutom matte. Och jag förstår att det är svårt att klara matte-kraven om man har dyskalkyli. Jag hoppas du får hjälp av en speciallärare och extrahjälp av din mattelärare.

    Ang. vad man behöver kunna för att kunna antas till polisutbildningen så kan kraven förändras.... vi kan inte idag vara 100% säkra på vad som kommer att krävas när det blir dags för dig att söka - men idag krävs det Examen från gymnasiet, Körkort för personbil, godkända betyg i svenska 2 och 3 och i engelska 6 (det är kurser som annars krävs för Grundläggande behörighet till högskola) + godkänt betyg i Historia 1b. Du som läser på Teknikprogrammet läser lite för lite historia. Du läser endast Historia 1a1 och du behöver komplettera med Historia 1a2; eller läsa en större kurs Historia 1b. Det samma sak His 1b ELLER His 1a2 + 1a1. Det krävs också godkänt betyg i Samhällskunskap 1b; det hoppas jag att du redan har fått.
    Du får gärna kika på >> Antagningskraven till polisutbildningen. Bl a måste man vara svensk medborgare och simkunnig. :)

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA