Jessica
    Hej! Jag är intresserad av att studera till psykolog utomlands, allra helst i Nederländerna. När jag letar runt på internet lyckas jag inte hitta vilken behörighet som krävs för att komma in på psykologprogrammet i det landet. Vilka kurser behöver jag ha läst under gymnasiet för att kunna studera till psykolog i Holland? Och behöver jag en gymnasieexamen först eller kan jag söka in nu på vårterminen innan mina slutbetyg kommit? Mvh // Jessica

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica,

    vi på Fråga SYV kan endast hjälpa till med länkar till sidorna där info om utbildningar utomlands, finns. Vi har nämligen ingen möjlighet att bli experter på studier i alla de olika länderna - då vi är endast några få personer... vilket jag beklagar men så är det i alla fall.

    Du kan också testa maila till [email protected] och/eller till [email protected] - det är EURES-rådgivare, experter på den Nederländska Arbetsmarknaden, men förhoppningsvis kan de även ge hjälp i frågor om studier i Nederländerna. Enligt de uppgifter vi har, kan man mailka på engelska, tyska, franska och "nederländska". EURES-rådgivare arbetare i Nederländerna och - enligt våra uppgifter - ej kan svenska.

    Till den här adressen kan man skriva på nederländska och på engelska - [email protected] och till den här: [email protected] - även på tyska.

    Länkarna till sidor som vi bedömer som pålitliga och relevanta med tanke på din fråga:

    netherlandsworldwide.nl

    studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/nederlanderna

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA