Samir
    Kan man komma in på Statsvetarprogrammet utan matte 2?

    Kan man eventuellt välja bort matte 2a och plugga det efter gymnasiet ifall det behövs?
    Kan man läsa matten intensivt efter gymnasiet? isåfall hur länge tar utbildningen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Samir,

    Statsvetarprogrammet ligger i Sverige på högskolenivå, dvs man måste läsa på högskola/universitet. Högskolor och universitet i Sverige tar inte in obehöriga. Matte 2 godkänt betyg krävs för att bli behörig till Statsvetarprogrammen runt om i Sverige.
    Det finns därför inte någon chans att komma in utan godkänt betyg i matte 2.

    Ang. "välja bort" matte 2a, så är det - å ena sidan en valbar kurs för dig, men å andra sidan, så måste du i så fall läsa någon annan kurs; för att i annat fall kommer du ej uppfylla kraven för examensbevis och kommer med det sakna grundläggande behörighet till högskola.

    Ang. Komvux. Matte 2a är en kurs på 100 poäng, som läses på heltid på fem veckor. Men det går inte att få intensiv lärarledd undervisning i så fall /i alla fall känner vi inte till sådana upplägg på komvux/ - utan det som komvux brukar kunna erbjuda är att välja mellan följande alternativen:
    Dagtid - lektioner utspridda under en termin;
    Kvällstid - en kväll i veckan från kl.17 (ca 2 timmar);
    Flex - man bokar in sig på lektionerna och får handledning under en termin;
    Distans - man läser på egen hand och har kontakt med handledaren via internet.

    ***

    Helt oavsett skolundervisning, kan vi rekommendera www.matteboken.se och >> Mattecentrum driver Räknestugorna i över 30 svenska städer... har du tur, bor du nära någon av de räknestugorna. Där kan alla få hjälp med matten, det är gratis.