Måns
    Hej! Jag vantrivs som bara den i min nuvarande klass och ser ingen möjlighet att kunna gå två år till här (Katedralskolan Lund, Historieprogrammet). Därför undrar jag om man kan plugga trean utomlands? Min lärare berättade om att man kunde läsa tvåan på skolan i London om man ville och jag undrar om det finns något liknande för trean. Alltså att läsa ett år utomlands som motsvarar trean i Sverige så att man tar studenten efteråt. Tack för svar!
    MVH Måns

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Måns!

    Är det på den här skolan, svenska skolan i London>>

    som du planerar läsa åk2? Varför inte fortsätta åk3 där också i så fall? Det är ju en svensk skola - och om man läser åk2 där, vad finns det anledning att söka sig till en annan skola för åk3?

    De övriga svenska skolor utomlands finns i Nairobi>>>

    I Spanien finns det två skolor: el Colegio Sueco>> och Colegio Escandinavio Madrid>>

    en svensk skola finns det i Frankrike, se info här>>

    och en i Belgien - se info här>>

    Annars så kan man byta skola inom Sverige, men behålla programmet och kanske också behålla inriktning eller ändra inriktning, då inriktning läses från åk2. Du läser nu på Samhällsvetenskapsprogrammet, inriktning Samhällsvetenskap. Jag antar att du bor i Lund eller i alla fall inom pendlingsavstånd från Lund.

    I Skåne finns det 62 gymnasieskolor som erbjuder Samhällsvetenskapsprogrammet, se här>>

    och i Lund finns det 7 skolor, dvs 6 andra skolor, förutom din skola, se här>>

    t.ex Jensen>> erbjuder profil "Social entreprenörskap - changemaker". En annan skola som erbjuder SA i Lund och som många elever talar varmt om är Polhemskolan>>

    Om du vill byta skola, kontaktar du rektor på den utbildningen dit du vill byta och frågar om de har en ledig plats.

    Hälsningar

    Mikael SYV