Nina
    Jag har en kompis i Nederländerna som vill gå Universitetet i Sverige, och hon undrar hur hon ska gå tillväga? Kan man gå universitet i Sverige med engelska som lärospråk? Hon har grundutbildning på gymnasiet i nederländerna. Vart kan hon skriva upp sig? Finns det någon hon kan kontakta för att få hjälp o rådgivning angående att gå Universitet i Sverige?

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Nina,
    det är rätt så begränsad lista på vilka utbildningar som i Sverige ges på engelska - på "grundnivå" på högskola/universitet, dvs om man inte sedan innan redan har kandidatexamen och kan därför söka till avancerad nivå, ex. till Masterprogrammen.
    Jag råder att börja med att i listan här se om det finns någon kurs eller program som din kompis är intresserad av. Om hen hittar någon utbildning som är av intresse, går det att vända sig till studievägledningen på det lärosäte (högskola-universitet) som erbjuder den utbildningen.
    Ansökan till högskoleutbildningar i Sverige gör man på www.antagning.se - och på den sidan finns det rätt mycket info; det går också att ringa till Antagning.se tel.nr 0771-550720 kl.9-16 på vardagar.