Jonathan
    Jag börjar gymnasiet om en vecka nu och jag vill plugga upp ämnen men jag vet inte hur många ämnen jag får plugga upp och jag vet inte vilka ämnen som jag får plugga upp när jag går fordon och transport programmet.
    Jag ska börja på rekarne gymnasiet om det har någon skillnad.

    Hur bär jag mig åt om jag vill plugga upp ämnen är ju nästa fråga, går jag till min mentor under första dagen eller ska jag prata med någon annan?

    Tack på förhand.
    Mvh Jonathan

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Undrar du vilka kurser man läser på fordon och transportprogrammet ?

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Ja, samt hur många man får plugga upp. Även hur jag bär mig åt för att få plugga Upp dessa ämnen då, vem pratar jag med etc.
    • Milla : Vad tänker du på när du skriver ”plugga upp” ämnena?
    • : Att lägga till tex matte 3c eller fysik 2 etc
    • Julia : Första året på ett yrkesprogram på gymnasiet kommer du att läsa matematik 1a. Sedan är det upp till din skola om de kan erbjuda matematik 2a (under åk2). Under åk3 skulle det inte vara förbjudet för dig att läsa matematik 3b eller 3c, om din skola kan erbjuda det. En obligatorisk kurs i matte på yrkesprogram är endast matematik 1a. Ang. fysik - så läses fysik endast på teknik och på naturvet.prorgerammet samt på det speciella progrmmet Flygteknik (där det läses fysik 1a, för att ge behörighet till pilot-utbildningar). Att läsa fysik 1a och sedan 2 på fordonsprogrammet förekommer i princip aldrig; detta pga inte ens lärare, vanligtvis, finns på skolan som kan undervisa i fysik.
    Läs alla kommentarer
    SYV-besökare SYV

    Hej Jonathan, du skriver om att du kom in på Rekarnegymnasiet >> - på FT programmet >>. den gymnasieskola erbjuder flera olika inriktningar på FT. Beroende på inriktning, kommer du läsa Olika kurser. Dock är vissa andra kurser desamma på alla gymnasieprogram, ex. läser eleverna på alla program Engelska 5, Svenska (eller svenska som andraspråk 1 och Idrott och hälsa 1).
    Den generella Programplanen för FT kan du se på >> Gymnasieguiden.se/program/FT/programplan/Programplan_FT.

    ang. träffa mentor och det exakta upplägget på studier - vänd dig gärna till just den gymnasieskolan som du ska läsa på.
    Lycka till med dina studier!
    S.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    bra att du förklarade vad du menar med att "läsa upp" kurser/ämnen.
    Jag har nu i min kommentar förklarat att det på yrkesprogram läses endast Matematik 1a som en obligatorisk kurs, inom matematik. Men ofta kan man - under åk2 och/eller åk3 läsa matematik 2a. Att man skulle läsa matematik 3 (3b eller 3c) på ett yrkesprogram är rätt ovanligt, men det är inte omöjligt; beror på om din skola har lärarkapacitet som räcker (det är ju lärarbrist också) + om lektioner i matte 3 skulle passa in i ditt schemat, i övrigt ... Du kommer ha många obligatoriska, för dig på ditt program, lektioner. Hur det blir med undervisning i matte, förutom den obligatoriska kursen matte 1a, får du "ta" med SYV på skolan i mitten på åk1 - när planeringen inför åk2 (för din klass) är igång.

    Fysik tror jag, tyvärr, inte du ska få läsa på Fordons-programmet. Den gymnasieskola du kom in på - erbjuder, som jag ser, inte TE eller NA och av den anledningen tror jag inte någon lärare finns som kan undervisa i FYSIK, på din gymnasieskola.

    Vänligen
    Julia syv